Rozvoj sebehodnocení v rámci formativního hodnocení u žáků první a druhé třídy základní školy
Development of self-assessment within formative assessment of primary school pupils
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171145Identifiers
Study Information System: 213330
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Novotná, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 1. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sebehodnocení, formativní hodnocení, techniky sebehodnocení, žáci 1. stupně ZŠ, kvalitativní výzkumKeywords (English)
self-assessment, formative assessment, techniques of self-assessment, primary school pupils, qualitative researchDiplomová práce se zabývá rozvojem sebehodnocení v rámci formativního hodnocení u žáků základní školy v průběhu 4. čtvrtletí 1. ročníku a 1. čtvrtletí 2. ročníku. Teoretická část je rozdělena na čtyři kapitoly. V první kapitole je charakterizováno období mladšího školního věku. Druhá kapitola se zabývá charakteristikou hodnocení s důrazem na školní hodnocení, jeho cíle, funkce, druhy a úskalí. Třetí kapitola nás seznamuje s pojmem formativní hodnocení a jeho klíčovými strategiemi. Závěrečná kapitola se soustřeďuje na samotné sebehodnocení žáků. Popisuje pojem sebehodnocení a seznamuje nás s důležitými faktory, které je potřeba vzít v potaz při zavádění sebehodnotících aktivit. Výzkumná část popisuje cíle výzkumu, výzkumné otázky a metody sběru dat. Charakterizuje výzkumný vzorek z hlediska školy, třídy a konkrétních žáků. Zaměřuje se na popis a reflexi šesti zaváděných technik sebehodnocení a následnou analýzou rozvoje dovednosti sebehodnocení. Cílem výzkumné části bylo po dobu šesti měsíců systematicky rozvíjet dovednost sebehodnocení žáků od 3. čtvrtletí 1. ročníku do konce 1. čtvrtletí 2. ročníku ZŠ; reflektovat svou práci a analyzovat posun žáků v této oblasti pomocí metody přímého zúčastněného pozorování, rozhovoru a analýzy žákovských prací. Z výzkumné části vyplývá, že žáci mladšího školního...
The diploma thesis deals with the development of self-evaluation within the formative evaluation of primary school pupils during the first and second grade of primary school. The theoretical part is divided into four chapters. The first chapter characterizes the period of younger school age. The second chapter deals with the characteristics of evaluation and assessment with emphasis on school assessment, its goals, functions, types and risks. The third chapter introduces us to the concept of formative assessment and its key strategies. The final chapter focuses on the pupils' self-assessment. It describes the concept of self- assessment and introduces us to important factors that need to be taken into account when implementing self-assessment activities. The research part describes the research objectives, research questions and data collection methods. It characterizes the research sample in terms of school, class and pupils. It focuses on the description and reflection of the six established self-assessment techniques and the subsequent analysis of the development of self-assessment skills. The aim of the research part was to systematically develop the self-assessment skills of pupils for a period of six months; reflect on their work and analyze the progress of pupils in this area using the...