Role músiky ve výchově a vzdělání se zaměřením na Aristotela
The role of music in education with a focus on Aristotle
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171134Identifiers
Study Information System: 234155
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Pelcová, Naděžda
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
History Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 1. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
músika, výchova a vzdělání, filosofie, politikaKeywords (English)
music, education, philosophy, politicsTato práce je zaměřena na Aristotelovu koncepci výchovy, která je obsažena ve spise Politika. Zkoumá to, jak hudba, resp. v rozšířeném smyslu músika, ovlivňuje člověka ve výchově a proč je pro něj tak důležitá. Za pomocí primární a sekundární literatury zkoumá základní hodnoty a vlastnosti hudby, dále pak vysvětluje vztahy mezi hudbou a ostatními vzdělávacími předměty, objasňuje pojmy jako blaženost, blahobyt, scholé atd. Cílem této práce je porozumět tomu, proč je hudba nenahraditelným prvkem ve výchově člověka. Pozornost je věnována také teoreticko-pedagogickému rozvrhu výchovy u Aristotela, která je srovnána s jeho učitelem, Platónem. KLÍČOVÁ SLOVA músika, výchova a vzdělání, filosofie, politika
This thesis is focused on the concept of education in Aristotle's Politics. The research is how the music affects human in education and why is it so important for him. With primary and secondary literature it works with the main values and characteristics of the music, then explains relations between the music and other education subjects, it also makes clear the concept of beatitudo, welfare, scholé etc. The aim of this thesis is to understand, why is the music so irreplaceable in education. Attention is also paid to the theoretical pedagogical schedule of education at Aristotle, which is then compared with his teacher, Plato. KEYWORDS music, education, philosophy, politics