Komparativní analýza dramatu jako metoda ve výuce literatury
Comparative analysis of drama as a method of teaching literature
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171094Identifiers
Study Information System: 199984
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Laufková, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 1. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
komplexní výuková metoda literatury, drama, dramatická výchova, "souhrnná" charakteristika literárního díla, interpretace, analýza, inscenace, komparaceKeywords (English)
complex teaching method of literature, dramatic text, drama education, "summary" characteristics of a literary work, interpretation, analysis, dramatic performance, comparisonResumé Diplomová práce představuje komplexní výukovou metodu vhodnou zejména pro první ročník střední školy, případně pro devátý ročník základní školy, která uvádí žáky do základů středoškolského literárního vzdělávání a seznamuje je se "souhrnnou" charakteristikou literárního díla. Cílem metody je žáky vést zážitkovou metodou k osvojení si celého komplexu znalostí a dovedností v oblasti interpretace a analýzy požadované u státní části maturitní zkoušky. Metoda směřuje také k vytvoření a posílení vztahů v kolektivu i schopnosti spolupráce. Stavíme ji na čtyřech východiscích, a to na konstruktivismu, tvorbě nebo tvořivosti, komparaci, dramatu a dramatické výchově. Drama volíme, jelikož z hlediska literárněteoretického rozboru obsahuje všechny základní kategorie syžetových žánrů kromě vyprávění a vypravěče. Interpretace dramatu se na rozdíl od epiky navíc stává větší výzvou kvůli "mezerám", které čtenář musí zaplnit. V metodě smysluplně propojujeme analýzu a interpretaci dramatického textu s jeho inscenací. Inovaci v našem přístupu vidíme v tom, že během přípravy inscenace žáci tvoří na základě otázek a tvůrčích úkolů souhrnnou charakteristiku textu, kterou po zobecnění mohou využít u dalších syžetových děl. Souhrnná charakteristika textu jednak uvádí inscenaci, jednak společně s ní tvoří výsledný produkt...
Resumé The diploma thesis represents a complex teaching method which is especially suitable for educating of students in their first year at secondary schools, or in the last year at lower secondary schools. This method introduces students to the basics of the secondary school literary education and to the "summary" characteristics of a literary work. The aim of the method is to guide students by means of the method of experiential pedagogy to acquire the whole complex of knowledge and skills in the field of interpretation and analysis which is required for the State part of school-leaving examinations. The method also aims to create and strengthen mutual relationships inside teams of students and the ability of students to cooperate more closely. The method is built up on four starting points: the constructivism, the creation or creativity, the comparison, and dramatic texts with drama education. We have chosen dramatic texts because, from the point of view of literary-theoretical analysis, they contain all the basic categories of "syuzhet" genres; all, apart from narration and narrators. In addition, and in contrast to epics, the interpretation of drama becomes a greater challenge due to the "gaps" which must be filled by the reader. In the method, we meaningfully connect the analysis and interpretation...