Analýza zadání na utváření a procvičování fonetické gramotnosti ve vybraných učebních souborech
The analysis of the assignment to the formation and practice of phonetic literacy in selected learning files
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171063Identifiers
Study Information System: 213132
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Rozboudová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Russian language
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 1. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
fonematická a prozodická rovina, výslovnostní chyby, obsahová analýza, cvičeníKeywords (English)
pronunciation, phonemic and prosodic level, pronunciation errors, content analysis, exercisesTato diplomová práce zkoumá prostor, který je ve vybraných učebních souborech věnován práci s jevy zvukové stránky ruského jazyka, a to jak v rovině fonematické, tak i prozodické. Šetření podléhají učební soubory pro výuku ruštiny na druhém stupni ZŠ a SŠ. V teoretické části jsou představeny hlavní zásady didaktiky fonetiky, její cíle i význam pro dnešního žáka. Dále jsou vymezeny přístupy k výuce fonetiky a způsoby, jakými lze fonetiku vyučovat. Nakonec je pozornost věnována i problematice interferenčních jevů. Teoretická část práce poskytuje základ pro praktickou část diplomové práce. V praktické části práce je nejdříve poskytnuta charakteristika zkoumaných učebních souborů, na kterou navazují výsledky obsahové analýzy učebních souborů, přičemž výzkum se soustředí na kvantitu, tedy počet a frekvenci výskytu zadání na utváření fonetické gramotnosti, i na kvalitu daných zadání. Analýze jsou podrobeny učebnice a pracovní sešity zvolených učebních souborů, přičemž metodologicky vychází tato práce z již realizované analýzy vedoucího této diplomové práce. Výsledky analýzy jsou představeny v samotném závěru této části práce a jsou poskytnuty nejprve jednotlivě pro každý učební soubor, následně je představen výsledek porovnání učebních souborů s výsledky původního šetření.
The diploma thesis examines the space, which is devoted to the work with the phenomena of the Russian language phonetics level, both on phonemic and prosodic levels in the selected coursebooks for teaching Russian language at lower and upper secondary schools. The theoretical part deals with the main principles of phonetics didactics and its importance and goals. Next, the approaches to teaching phonetics and the ways in which phonetics can be taught are also defined. Finally, attention is paid to the issue of interference phenomena. The theoretical part of the thesis provides the basis for the practical part of the thesis. The practical part offers the characteristics of the examined coursebooks, which is followed by the results of content analysis of coursebooks. The research focuses on the quantity, i.e. the number and frequency of assignments to form phonetic literacy, and the quality of the assignments. Both textbooks and workbooks of selected coursebooks are subjected to analysis. Methodologically, this work is based on the already realized analysis of the supervisor of this diploma thesis. The results of the analysis are presented at the very end of this part of the work and are provided first for each coursebook, then the result of the comparison of coursebooks with the results of the...