Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.authorŽídková-Gunter, Dagmar
dc.date.accessioned2021-12-15T10:17:49Z
dc.date.available2021-12-15T10:17:49Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/170737
dc.language.isocs_CZcs
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs
dc.subjectnázvy mláďatcs
dc.subjectnázvy malých dětícs
dc.subjectdeklinacecs
dc.subjectvzor kuřecs
dc.subjectvzor městocs
dc.subjectkmenotvorné příponycs
dc.subjectliterární textycs
dc.titleSubstantiva podle vzoru kuře ve výuce ČCJcs
dc.typeVědecký článekcs
dcterms.accessRightsopenAccess
dcterms.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
uk.abstract.csPřestože zdaleka ne všechny učebnice ČCJ pracují explicitně se vzory, je jasné, že autoři při jejich koncepci systém vzorů nějakým způsobem reflektují. Substantiva podle vzoru kuře jsou však většinou na samém okraji zájmu. Argument, že se v češtině nevyskytuje větší množství substantiv, která takto skloňujeme, je sice pravdivý, když se však detailněji podíváme na to, která substantiva jako kuře deklinujeme, zjistíme, že některá z nich patří nejen k základní slovní zásobě, ale navíc jsou velmi frekventovaná. Tato skutečnost vede autorku k tomu věnovat se těmto substantivům ve výuce na úrovni B1 přece jen intenzivněji. V příspěvku jde na jedné straně o představení několika pro tuto práci vhodných textů, na straně druhé o představení některých v praxi osvědčených cvičení, která mohou doplnit nabídku v učebnicích ČCJ, příp. napomoct těm kolegům, kteří preferují výuku bez konkrétního výukového materiálu a dávají přednost práci s autentickými textycs
uk.abstract.enAlthough not all textbooks of Czech as a foreign language teach grammatical paradigms, the textbooks are clearly designed in a way that shows the authors have these paradigms in mind. Nouns that decline according to the pattern of kuře (“chicken”) are often given short shrift because there are few of them; however, the words from this declension are both essential and frequent. As a result, the author of this article devotes considerable attention to these nouns when teaching at the B1 level. This article introduces texts suitable for this focus, as well as exercises that have worked in practice. These can both supplement Czech textbooks and help those who prefer to forego textbooks in order to work with authentic texts.cs
dc.publisher.publicationPlacePrahacs
uk.internal-typeuk_publication
dc.description.startPage66cs
dc.description.endPage77cs
dcterms.isPartOf.nameNová čeština doma a ve světěcs
dcterms.isPartOf.journalYear2021
dcterms.isPartOf.journalVolume2021
dcterms.isPartOf.journalIssue2
dcterms.isPartOf.issn1805-367X
dc.relation.isPartOfUrlhttps://ncds.ff.cuni.cz


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV