Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.authorAdamovičová, Ana
dc.date.accessioned2021-12-15T09:50:29Z
dc.date.available2021-12-15T09:50:29Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/170734
dc.language.isocs_CZcs
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs
dc.subjectčeština pro cizincecs
dc.subjectpartikulecs
dc.subjectPražský mluvený korpuscs
dc.titlePrezentace partikulí ve výuce češtiny pro cizincecs
dc.typeVědecký článekcs
dcterms.accessRightsopenAccess
dcterms.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
uk.abstract.csNa základě frekvenční analýzy slovních druhů prvního mluveného korpusu češtiny, Pražského mluveného korpusu (PMK), bylo zjištěno, že dle četnosti výskytu je každé sedmé slovo v běžně mluveném projevu partikule. Takto vysoká frekvence zavazuje jednak lingvisty k přesnějšímu popisu a vymezení jejich funkce a užití, jednak lingvodidaktiky k zamyšlení se nad možnostmi a vhodností jejich prezentace při výuce češtiny pro cizince. Po stručném představení hlavních výsledků dosažených při zkoumání partikulí vyskytujících se v PMK budou podrobeny analýze učebnice řady Basic Czech z hlediska zastoupení a užití partikulí v učebnicových textech. Jelikož jsou partikule nedílnou součástí běžně mluveného projevu, kterému mimo jiné jejich adekvátní užití přidává na autenticitě a přirozenosti, k čemuž se jinojazyčný mluvčí musí postupně propracovat, se dál v příspěvku zaměříme na možnosti prezentace partikulí v kurzech češtiny pro cizince a typy vhodných cvičení při jejich osvojování jinojazyčnými mluvčími.cs
uk.abstract.enFrequency analysis of parts of speech in the first corpus of spoken Czech — the Prague Spoken Corpus (PSC) — reveal that every seventh word in common speech is a particle. Such a high frequency obliges linguists to describe and define their function and use more accurately. Teachers should also consider their approach to teaching particles to non-native learners of Czech. After a brief presentation of the major results from the study of particles occurring in PSC, the article analyzes the way the textbook Basic Czech uses and teaches particles. Particles are an integral part of common speech; using them correctly and appropriately helps foreign Czech language-learners sound authentic and natural. This tends to take quite a bit of time to learn, however. The article focuses on opportunities to present particles in Czech courses for foreigners and on appropriate exercises to master them.cs
dc.publisher.publicationPlacePrahacs
uk.internal-typeuk_publication
dc.description.startPage27cs
dc.description.endPage40cs
dcterms.isPartOf.nameNová čeština doma a ve světěcs
dcterms.isPartOf.journalYear2021
dcterms.isPartOf.journalVolume2021
dcterms.isPartOf.journalIssue2
dcterms.isPartOf.issn1805-367X
dc.relation.isPartOfUrlhttps://ncds.ff.cuni.cz


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV