Barevná terminologie v mateřské škole
Colour terminology in pre-school education
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170682Identifikátory
SIS: 233607
Kolekce
- Kvalifikační práce [18099]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Bláha, Jaroslav
Oponent práce
Daniel, Ladislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro mateřské školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
7. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
barevná terminologie, odstíny barev, předškolní vzdělávání a výchova, kvalitativní empirická sonda, funkční slovník výtvarné výchovyKlíčová slova (anglicky)
colour terminology, colour shades, pre-school education, qualitative empirical probe, functional dictionary of Arts EducationNÁZEV: Barevná terminologie v mateřské škole AUTOR: Kateřina Marková KATEDRA: Katedra výtvarné výchovy VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. ABSTRAKT: Práce je zaměřena na prozkoumání obratů barevné terminologie v prostředí konkrétní mateřské školy, na realizaci výtvarných činností zaměřených na rozvoj funkčního slovníku výtvarné výchovy s důrazem na barvy, zejména ve smyslu tonality. Teoretická část práce obsahuje rešerše z literatury a komentáře k nim. Text se, kromě pedagogických kontextů výtvarné výchovy v mateřské škole, také dotýká tematiky používání barev ve výtvarném umění v různých historických epochách. Po praktické stránce se práce zabývá používáním barev ve vybraném předškolním zařízení. Výzkumná sonda využívá kvalitativní metodologie a obsahuje analýzy dat získaných zúčastněným pozorováním, zaměřeným na vybrané praxe a na portfolia dětských výtvarných prací. KLÍČOVÁ SLOVA: barevná terminologie; odstíny barev; předškolní vzdělávání a výchova; kvalitativní empirická sonda; funkční slovník výtvarné výchovy
TITLE: Colour terminology in pre-school education AUTHOR: Kateřina Marková DEPARTMENT: Department of Art Education SUPERVISOR: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. ABSTRACT: The work focuses on studying color terminology in a specific pre-school and on their practical usage in pre-school environment. The core issue is the functional vocabulary of arts education, specifically its part connected to colors, understood predominantly as color tonality. The theoretical part of the thesis consists of literature review and the author's reflections on the studied texts. The work, besides pedagogical contexts of pre-school art education, touches the usage of colors in chosen periods of art history and on the practical side, it describes the usage of colors in a specific preschool environment. The research methods are qualitative and include observation and analysis of individual practices and portfolios and other presentations and data resource. KEYWORDS: color terminology; color shades; pre-school education; qualitative empirical probe; functional dictionary of Arts Education