Vliv Feuersteinovy metody instrumentální obohacování na rozvoj slovní zásoby u dětí mladšího školního věku
Influence of Feuerstein's instrumental enrichment method on vocabulary development in primary school age children
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170666Identifiers
Study Information System: 212165
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Lucká, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology with extension in Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování, kognitivní funkce, jazyk, slovní zásoba, mladší školní věkKeywords (English)
Feuerstein's instrumental enrichment method, Cognitive functions, Language, Vocabulary, Primary school ageTato bakalářská práce se primárně zabývá vlivem Feuersteinovy metody instrumentálního obohacování (FIE) na rozvoj slovní zásoby u dětí mladšího školního věku. Dále se zabývá i vlivem Feuersteinovy metody instrumentálního obohacování na schopnost vyjadřovat se, zlepšení ve strategiích řešení úkolů, koordinace vizuomotorických schopností a zlepšení v pracovní a krátkodobé paměti u dětí mladšího školního věku a také individuální zlepšení jednotlivců, kteří prošli kurzem Feuersteinovy metody instrumentálního obohacování. Cílem je tedy zmapovat změny v těchto oblastech, primárně ve slovní zásobě, u dětí, které absolvovaly Feuersteinovu metodu instrumentálního obohacování formou odpoledního kroužku. Teoretická část práce se zabývá dětmi v mladším školním věku, samotnou metodou FIE, dynamickou diagnostikou a kořeny Feuersteinovy práce. Praktická část práce obsahuje metodologii výzkumu, ke kterému je využito smíšeného designu, v kvantitativní části jsou využity testy Definice slov z CELF-V, Opakování čísel z WISC-IV a Rey-Osterriethova komplexní figura a v kvalitativní části je použito primárně pozorování. V kvantitativní části výzkumu jsme se zabývali rozdíly mezi dětmi, které na FIE docházely a dětmi, které nedocházely. Zde jsme neprokázali žádný signifikantní rozdíl mezi experimentální a kontrolní...
This bachelor theses primarili focuses on influence of Feuerstein instrumental enrichment program (FIE) to development of vocabulary of younger school age children. Another matter of interest is influence of FIE to expressive abilities, getting better in task solving strategies, vizuomotor coordination abilities and getting better in working and short- term memory in younger school age children and also individual improvement of children who attended FIE course. The aim of academic work is to track changes within these areas, primary in vocabulary, of children, which attended FIE like afternoon freetime activity. Theoretical part includes informations about younger school age children, FIE itself, dynamic diagnosis and origins of Feuerstein's work. Analitical part includes metodology of research, which has been done like a hybrid of quantitative and qualitative type of research. In quantitative part, we used test of Word definitions from CELF-V, Repeating numbers from WISC-IV and Rey-Ostterieth complex figure, therefore in qualitative part we used primarili observation. In quantitative part, we were looking for differences between children, which attended FIE and children, which did not. Significant difference between experimental and control group hasn't been demonstrated. In qualitative part, we...