Kooperace a její projevy u dětí předškolního věku
Cooperation and It's Manifestations of Pre-school Age Children
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170662Identifikátory
SIS: 212269
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Trpišovská, Dobromila
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
4. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
kooperace, předškolní věk, dítě, sociální vývoj, hra, gender, nadáníKlíčová slova (anglicky)
cooperation, pre-school age, child, social development, game, play, gender, talentBakalářská práce je zaměřena na problematiku kooperace dětí předškolního věku při zadané úkolové hře. Práce se tedy zabývá významným aspektem sociálního vývoje - fenoménem kooperace, kterému je však věnována větší pozornost až od mladšího školního věku. Hlavním cílem práce je proto zmapovat počátky kooperace u dětí na konci docházky do mateřských škol a pomocí standardní hrové úkolové situace zjistit, jak děti před nástupem do školy spolupracují. Prostřednictvím metody zúčastněného pozorování třiceti šesti párů dětí při zadaném konstruktivním úkolu bylo zjištěno, že je již v tomto věku možné identifikovat některé dětmi používané strategie kooperace. Pozorované strategie byly následně analyzovány a porovnány na základě genderu, nadání a dosaženého věku dětí.
This bachelor thesis is focused on the issue of cooperation of preschool children with a given task game. The thesis therefore deals with an important aspect of social development - the phenomenon of cooperation, which is paid more attention to from younger school age. The primary aim of the thesis will be to map the beginnings of cooperation in children at the end of their kindergarten attendance and to find out how preschool children cooperate via a standard game task situation. Based on participative observation of thirty six pairs of children with a constructive task assigned, it was found, that some cooperation strategies can be identified in children of this age already. The observed strategies were analyzed and compared on the basis of gender, talent and achieved age of the children.