Vztah impulzivity, in-game nákupů a herních vzorců se symptomy problematického hraní u online hráčů
The relationship of impulsivity, in-game purchases and game patterns with symptoms of problematic gaming (IGD) in smartphone gamers
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170635Identifikátory
SIS: 213434
Kolekce
- Kvalifikační práce [19128]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vanek, Marián
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
4. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
problematické hraní online her (IGD), behaviorální závislost, mobilní hry, impulzivita, in-game nákupyKlíčová slova (anglicky)
internet gaming disorder (IGD), behavioural addiction, mobile games, impulsivity, in-game purchasesTato práce se zabývala prediktory problematického hraní internetových her (IGD) a na základě kvantitativního výzkumu se pokusila, v rámci mobilních zařízení, ověřit její vztah s impulzivitou, in-game nákupy v případě konkrétní free-to-play RPG hry a s herními vzorci (frekvencí přihlášení během dne, mírou participace na herních událostech a délkou hraní konkrétní hry). Také byl zjišťován vztah impulzivity k herním nákupům. V teoretické části byla nejdříve představena teorie behaviorálních závislostí, následně byla pozornost věnována charakterizaci IGD, její aktuální konceptualizaci, současnému modelu vzniku a udržování, prevalenci, důsledkům a etiologickým faktorům, poté byly teoreticky vysvětleny faktory zkoumané v této práci. K ověření vztahů těchto faktorů s IGD byl použit příčný design výzkumu využívající dotazníků zaslaných československým hráčům přes kanál v mobilní aplikaci Discord. Impulzivita byla měřena zkrácenou škálou UPPS-P, pro problematické hraní byl použit dotazník IGDT, zatímco herní nákupy byly zjišťovány na základě sebe-kategorizace inspirované předchozím výzkumem a pro herní vzorce byly vytvořeny otázky nové. Pro analýzu dat bylo využito t-testů, ANOVA, korelační analýza, lineární regrese a binomiální logistické regrese. Korelační analýza ukázala, že impulzivita statisticky...
This thesis examined predictors of Internet gaming disorder (IGD) and tried to verify, based on quantitative research, its relationship with impulsivity, in-game purchases within a specific free-to-play RPG game and game patterns (frequency of logins during a day, level of participation regarding game events and a period of playing a specific game) in smartphone gamers. The relationship between impulsivity and in-game purchases was also examined. Firstly, in the theoretical part, the theory of behavioural addiction was introduced, attention was then dedicated to characterization of IGD, its current conceptualization, topical model of development and maintenance, prevalence, consequences and etiological factors, after that, factors researched in this thesis, were theoretically explained. Cross-sectional design was used to examine these relationships by sending questionnaires to Czechoslovak gamers using a channel in an app Discord. Impulsivity was measured by a short version of a UPPS-P scale, to measure Internet gaming disorder an IGDT questionnaire was used, while in-game purchases were measured by self-categorization inspired by previous research and new questionnaires were created for game patterns. To analyse the data t-tests, ANOVA, correlation analysis, linear regression and binominal...