Vývojová souvislost pregramotnostních dovedností a krátkodobé slovní paměti
Developmental relationship of preliteracy skills and a short term memory
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170634Identifiers
Study Information System: 210567
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Kučerová, Olga
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology with extension in Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
fonematické povědomí, znalost písmen, krátkodobá slovní paměť. předškolní dětiKeywords (English)
phoneme awareness, letter knowledge,verbal short term memory, preschool childrenTématem bakalářské práce je hledání souvislostí mezi klíčovými pregramotnostními dovednostmi (fonematickým povědomím, znalostí písmen, rychlým automatickým jmenováním) a krátkodobou slovní pamětí. Účelem hledání této souvislosti je snaha o hlubší porozumění procesům krátkodobé slovní paměti, podílející se na raném osvojování čtení a psaní. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části jsou vymezeny předpoklady vývoje čtenářských dovednosti a dále ty, které můžeme na základě výzkumů považovat za klíčové. Důraz je kladen na krátkodobou slovní paměť ve vývoji čtenářských dovedností. Jak velký význam má krátkodobá slovní paměť při vývoji čtenářských dovedností je otázkou, kterou se zabývají výzkumy. Otázkou vyplývající z těchto výzkumů je, zdali je vliv krátkodobé slovní paměti na čtení redukovatelný na kvalitu fonologického zpracování nebo zda má krátkodobá slovní paměť na počáteční osvojování čtení oddělitelný vliv. V empirické části práce je popsán výzkum realizovaný ve dvou státních mateřských školách Hlavního města Prahy. Celkovému počtu 19 dětí v posledních ročnících mateřských škol byly zadávány testy mapující pregramotnostní dovednosti (fonematické povědomí, znalost písmen, rychlé automatické jmenování, krátkodobou slovní paměť). Empirická část práce je...
The topic of the bachelor thesis is an exploration of relationships of key pre-literacy skills (phonemic awareness, knowledge of letters, rapid automatized naming) and a short-term verbal memory. The purpose of the exploration is to seek a deeper understanding of the processes of short-term verbal memory involved in the early acquisition of reading and writing. The bachelor thesis is divided into theoretical and empirical part. The theoretical part defines the assumptions of the development of reading skills and those that we can consider as the most important in the development of reading skills based on research. The emphasis is placed on short-term verbal memory in the development of reading skills. How important short-term verbal memory is in the development of reading skills is a question of research. The question arising from these research is whether the effect of short-term verbal memory on reading is reducible on the quality of phonological processing or whether short-term verbal memory has a separable effect on the initial acquisition of reading. The empirical part of the thesis describes research carried out in two state kindergartens in the Capital City of Prague. A total of 19 children in the last year of kindergarten were given tests mapping pre-literacy skills (phonemic awareness,...