Náboženské prožitky vyvolané hraním LARP
Religious Experiences Induced by LARPing
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170625Identifiers
Study Information System: 212685
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Hrabec, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology with extension in Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
psychologie náboženství, psychologie hry, LARP, atribuční teorieKeywords (English)
psychology of religion, psychology of play, LARP, attribution theoryTato bakalářská práce se zabývá především prožitky hráčů live action role-playing her, kteří v těchto hrách představovali postavy spojené s náboženstvím. Cílem kvalitativního výzkumu bylo předně zjistit a popsat, zda a za jakých okolností vznikají u hráčů při hře prožitky, které můžeme označit za náboženské. Práce teoreticky vychází hlavně z proudů psychologie náboženství, které nahlíží na náboženství jako na sociálně konstruovaný jev, který, byť má svá kognitivní specifika, je a) zkoumatelný pomocí standardních metod, b) vzhledem ke své konstruované povaze i absenci definitivní explanační teorie nejlépe zkoumaný induktivními metodami. Za účelem zodpovědět výzkumné otázky byly s deseti hráči vedeny polostrukturované rozhovory, při nichž jsem respektoval jejich vlastní vnímání náboženské roviny prožitků při hře. Tyto rozhovory byly analyzovány metodologií zakotvené teorie, cílem analýzy bylo popsat okolnosti vzniku pro hru specifických prožitků, jejich obsah vzhledem k náboženské tématice her a případné dopady těchto prožitků na život hráčů. Výsledky výzkumu jsou diskutovány s výsledky výzkumů a teorií psychologie hry (a především specifické formy live action role-playing), ale také s přihlédnutím k obecné atribuční teorii náboženství. Výsledky výzkumu poukazují na to, že motivace hráčů ke hře a...
This bachelor's thesis is concerned mainly with experiences of live action role-playing games players, who have, during the course of such games, played characters related to religion. The aim of this qualitative study was to first and foremost discover and describe if and when do play induced religious experiences arise. The thesis is theoretically based on those currents of psychology of religion which hold religion to be a socially constructed phenomenon, that can be, albeit possessing certain cognitive specificities, studied through standard methods, mainly those which are inductive in their reasoning. This view is held chiefly because of the socially constructed nature of religion and the absence of a definitive explanatory theory of religion. To answer my research questions, ten semi-structured interviews were conducted with different participants, during which I respected the participant's own perception of the religiosity of their play experience. These interviews were analysed through the lens of grounded theory, the aim of the analysis was to describe circumstances of the emergence of game-specific experiences, their contents with regard to the religious theme of the game(s) and their possible effects on players' lives outside the game(s). The results of the study are discussed in light...