Principles of social influence in religious recruitment. The case of a Christian organization affiliated with Charismatic Renewal.
Principy sociálního vlivu v náboru do náboženské organizace. Případ křesťanské organizace charismatického typu.
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170614Identifiers
Study Information System: 200633
Collections
- Kvalifikační práce [19359]
Author
Advisor
Referee
Doubek, David
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
psychologie náboženství, náboženská organizace, náborové techniky, charismatická obnova,sociální vliv, principy vlivuKeywords (English)
psychology of religion, religious organization, recruitment techniques,spiritual renewal, christian charismatic renewal, social influence, principles of influenceBakalářská práce se zabývá mladou křesťanskou organizací působící v České republice a v jedné z postsovětských zemí. Cílem práce je poskytnout originální data o vybrané organizaci. V centru pozornosti jsou náboženské poměry dané organizace, praktikované ritualy a způsoby navazování komunikace s potenciálními konvertity. Podstatou teoretické části je poskytnutí přehledu o hlavních souvisejících oblastech, jakožto: hnutí obnovy, fenomén náboženské konverze a principy sociálního vlivu v kontextu náborových strategií náboženských organizací. Praktická část práce prezentuje výsledky kvalitativního výzkumu provedeného s použitím metody zúčastněného pozorování. Pozorování bylo provedeno autorkou práce společně s asistentem. KLÍČOVÁ SLOVA psychologie náboženství, náboženská organizace, náborové techniky, charismatická obnova, sociální vliv, principy vlivu
The bachelor's thesis addresses a young Christian organization operating in the Czech Republic and one of the post-Soviet countries. The purpose of the present study is to provide original data about theistic beliefs of the chosen religious group and about its strategies of building relationships with people who are not yet aligned with the faith that the group preaches. It focuses on the observed rituals, interpretative concepts stated by the pastors, and interactions between the parishioners and a potential convert. The theoretical part covers the main related areas such as Renewal movements, phenomenon of religious conversion, and influence principles considered in the context of recruitment in religious organizations. The practical part presents qualitative research based on a field observation carried out by the author of the thesis in cooperation with an assistant-observer. KEYWORDS: psychology of religion, religious organization, recruitment techniques, spiritual renewal, christian charismatic renewal, social influence, principles of influence