Vliv Vojtovy metody na vývoj dítěte s tělesným handicapem
Influence of Vojta therapy on the development of a child with physical handicap
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170579Identifiers
Study Information System: 223910
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Špačková, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Nursery Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
fyzioterapie, Václav Vojta, Vojtova metoda, rodina, vztah rodič - dítěKeywords (English)
Physiotherapy, Vaclav Vojta, Vojta's therapy, Family, Parent - child relationshipTato bakalářská práce se bude zabývat vlivem fyzioterapie na vývoj dítěte s tělesným handicapem. Zaměřena bude na Vojtovu metodu, na její vznik a charakteristiku, popis cviků a na předpoklady, jež vedou k úspěšnému průběhu terapie. K tomu bude připojena kapitola, týkající se motorického vývoje dítěte do jednoho roku. Vedle toho bude přiblížena i samotná osoba Prof. MUDr. Václava Vojty. Jeho studijní a pracovní cesta. Cílem práce je zjistit, jaký vliv má u dítěte fyzioterapie nejen na vývoj fyzický, ale i psychický. Jaký je vztah rodiny k rehabilitačnímu cvičení. To vše bude zodpovězeno pomocí kvalitativního výzkumu. Metodou dotazníku a rozhovoru. Práce je tedy zaměřena na dva pohledy, z nichž jeden bude pohled rodin, které mají dítě, jež prochází Vojtovou metodou, a ten druhý bude pohled rehabilitační sestry, která je dennodenně v přímé konfrontaci s náročnými cviky a těžkostmi, jež jsou součástí Vojtovy metody. KLÍČOVÁ SLOVA fyzioterapie, Václav Vojta, Vojtova metoda, rodina, vztah rodič-dítě
This bachelor thesis deals with the influence of physiotherapy on the development of a child with a physical disability. It focuses on Vojta's method, its origin and characteristics, description of exercises and assumptions that lead to a successful course of therapy. Moreover a chapter on the motor development of a child up to one year will be added. We also introduce Prof. MUDr. Václav Vojta himself, his study and work. The aim of the work is to find out what effect physiotherapy has on a child not only on physical but also mental development. What is the family's approach to rehabilitation routine. All this will be answered through qualitative research. In our research we use questionnaire and interview method. The work is therefore focused on two perspectives, one of which is perspective of families with a child undergoing Vojta's method and the other is perspective of rehabilitation specialist who is daily in direct confrontation with the demanding exercises and difficulties that are part of Vojta's method. KEYWORDS physiotherapy, Václav Vojta, Vojta's therapy, family, Parent-child relationship