Zobrazit minimální záznam

Experience of stigmatization in people with affective disorder
dc.contributor.advisorChrz, Vladimír
dc.creatorMikula, Martin
dc.date.accessioned2022-04-07T11:25:40Z
dc.date.available2022-04-07T11:25:40Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/170444
dc.description.abstractZáměrem této práce je popsání a porozumění zkušenosti se stigmatizací u lidí, kteří žijí afektivní poruchou. Dalším cílem je identifikace rozličných fenoménů, které při této zkušenosti mohou vyvstávat a jsou pro ni nějakým způsobem zásadní. těchto důvodů jsme se při výzkumu ivní přístup. Jako konkrétní metodu jsme zvolili Interpretativní fenomenologickou analýzu, jelikož ta umožňuje velké zaměření pozornosti na podobu zkušenosti jednotlivých respondentů. Respondenty byli dvě ženy a dva muži ve věku od 20 do 28 a všichni mají zkušenost buď s depresivním onemocněním, nebo bipolární afektivní poruchou. Data jsme získali za pomoci polostrukturovaného rozhovoru a analýza těchto dat pak proběhla na dvou úrovních. Nejprve byla postupně analyzována zkušenost jednotlivých respondentů a její specifika do nejlepšího možného detailu. Následovala analýza témat, která byla několika, či všem respondentům společná a byla pro ně určitým způsobem významná rámci zkoumaného fenoménu. Těmito tématy jsou svěřování se s diagnózou a symptomy, zkušenost okolí s duševním onemocněním, stigmatizační výroky a chování, komplikace partnerských vztazích, komplikace v zaměstnání a předávání své zkušenosti ostatním. Na závěr jsme provedli porovnání našich výsledků s dostupnou relevantní odbornou literaturou. KLÍČOVÁ SLOVA stigmatizace,...cs_CZ
dc.description.abstractThe intention of this thesis is description and understanding of experience of stigmatization in people, who live with affective disorders. Another goal is identification of various phenomena, which can occur during this experience and are in some way key for it. For these reasons we decided for qualitative approach in our research. As a specific method we chose the Interpretative Phenomenological Analysis, because it allows putting major focus on the form of experience of each individual participant. The participants were two females and two males in the age from 20 to 28 and all of them have experience with depressive disorder or bipolar affective disorder. We acquired the data with the assistance of semi-structured interviews and analysis of this data took place on two levels. First the individual experience of each participant was analyzed with its specifics to the greatest detail possible. Following analysis of themes which were common for few or all participants and were in some way significant to them within the framework of examined phenomenon. Those themes are disclosing of diagnosis and symptoms, experience of mental illness in the surroundings, stigmatizing statements and behavior, complications in romantic relationships, complication at workplace and passing on own experience to the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectstigmatizationen_US
dc.subjectaffective disorderen_US
dc.subjectinterpretative-phenomenological analysisen_US
dc.subjectstigmatizacecs_CZ
dc.subjectafektivní poruchacs_CZ
dc.subjectinterpretativně-fenomenologická analýzacs_CZ
dc.titleZkušenost stigmatizace u lidí s afektivní poruchoucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-05-19
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId188350
dc.title.translatedExperience of stigmatization in people with affective disorderen_US
dc.contributor.refereeHrabec, Ondřej
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychology and Special Pedagogyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychology and Special Pedagogyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csZáměrem této práce je popsání a porozumění zkušenosti se stigmatizací u lidí, kteří žijí afektivní poruchou. Dalším cílem je identifikace rozličných fenoménů, které při této zkušenosti mohou vyvstávat a jsou pro ni nějakým způsobem zásadní. těchto důvodů jsme se při výzkumu ivní přístup. Jako konkrétní metodu jsme zvolili Interpretativní fenomenologickou analýzu, jelikož ta umožňuje velké zaměření pozornosti na podobu zkušenosti jednotlivých respondentů. Respondenty byli dvě ženy a dva muži ve věku od 20 do 28 a všichni mají zkušenost buď s depresivním onemocněním, nebo bipolární afektivní poruchou. Data jsme získali za pomoci polostrukturovaného rozhovoru a analýza těchto dat pak proběhla na dvou úrovních. Nejprve byla postupně analyzována zkušenost jednotlivých respondentů a její specifika do nejlepšího možného detailu. Následovala analýza témat, která byla několika, či všem respondentům společná a byla pro ně určitým způsobem významná rámci zkoumaného fenoménu. Těmito tématy jsou svěřování se s diagnózou a symptomy, zkušenost okolí s duševním onemocněním, stigmatizační výroky a chování, komplikace partnerských vztazích, komplikace v zaměstnání a předávání své zkušenosti ostatním. Na závěr jsme provedli porovnání našich výsledků s dostupnou relevantní odbornou literaturou. KLÍČOVÁ SLOVA stigmatizace,...cs_CZ
uk.abstract.enThe intention of this thesis is description and understanding of experience of stigmatization in people, who live with affective disorders. Another goal is identification of various phenomena, which can occur during this experience and are in some way key for it. For these reasons we decided for qualitative approach in our research. As a specific method we chose the Interpretative Phenomenological Analysis, because it allows putting major focus on the form of experience of each individual participant. The participants were two females and two males in the age from 20 to 28 and all of them have experience with depressive disorder or bipolar affective disorder. We acquired the data with the assistance of semi-structured interviews and analysis of this data took place on two levels. First the individual experience of each participant was analyzed with its specifics to the greatest detail possible. Following analysis of themes which were common for few or all participants and were in some way significant to them within the framework of examined phenomenon. Those themes are disclosing of diagnosis and symptoms, experience of mental illness in the surroundings, stigmatizing statements and behavior, complications in romantic relationships, complication at workplace and passing on own experience to the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV