Co si děti vyprávějí při výtvarných činnostech?
What Are Children Talking About In Art Lessons?
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170198Identifikátory
SIS: 237485
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Starý, Karel
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro mateřské školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
Datum obhajoby
7. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Dětské výtvarné činnosti, tvořivost, artefiletika, komunikace dětí předškolního věku, empatie, motivace, hodnocení, mateřská školaKlíčová slova (anglicky)
Art Lessons, creativity, Artephiliac, communication, empathy, motivation, assessment, kindergartenBakalářská práce pojednává o vzájemné komunikaci dětí předškolního věku v mateřské škole při výtvarných činnostech, jejich sdílení pocitů, nadšení z tvoření. Cílem práce je popsat komunikaci dětí během záměrně vybraných výtvarných činností a jak se projevuje zájem v jejich komunikaci. Práce se dělí na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá tématy komunikace, interakce dětí, charakteristikou výtvarných činností, vše s ohledem na děti předškolního věku. Praktická část se věnuje 7 záměrně vybraným výtvarným činnostem, které jsou následně s dětmi realizovány. Snažím se proniknout jako tichý pozorovatel, ale i jako zúčastněná. Pomocí videokamery zaznamenávám úseky ze všech výtvarných činností, které následně byly transkribovány a podrobeny analýze prostřednictvím otevřeného kódování. Základní výzkumná otázka zní: Co si děti vyprávějí při výtvarných činnostech? Doplňující výzkumné otázky jsou stanoveny následovně: O čem si děti spolu spontánně vyprávějí při výtvarných činnostech? Jakými neverbálními projevy doprovází svou komunikaci? Jak se liší vzájemná komunikace na základě odlišných výtvarných činností? Jakým způsobem se liší komunikace dívek a chlapců? Jakým způsobem děti vyjadřují radost, kterou jim přinesly výtvarné činnosti? Jaké výtvarné činnosti dětem nabídnout, abychom u nich...
The bachelor's thesis deals with the communication of preschool children in kindergarten during art activities, their sharing of feelings, enthusiasm for creation. The aim of the work is to describe the communication of children during selected art activities and how the interest in their communication is manifested. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part deals with the topics of communication, children's interactions, the characteristics of art activities, all with regard to preschool children. The practical part is devoted to 7 selected art activities, which are then realized with children. The author of bachelor thesis tries to engage as a silent observer, but also as a participant. Using a video camera, all art activities had been recorded, transcribed and then analyzed through open coding. The research questions had been discussed: What do children say during art activities? Specific research questions had been established: What do children talk about spontaneously during art activities? What non-verbal expressions do they accompany their communication? How does mutual communication differ on the basis of different art activities? How does the communication between girls and boys differ? How do children express the joy that art activities have brought...