Pojetí hodnocení ve vzdělávacím oboru Přírodopis na 2. stupni základní školy: akční výzkum
School Assessment in Science Education in ISCED 2: Action Research
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170194Identifiers
Study Information System: 223635
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Chvál, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
školní hodnocení, formativní hodnocení, přírodopis, 2. stupeň, akční výzkumKeywords (English)
school assessment, formative assessment, Science Education, ISCED 2, action researchPředložená diplomová práce se zabývá hodnocením ve vzdělávací oblasti přírodopis na 2. stupni základní školy (ISCED 2). Hlavním cílem práce je seznámit se s koncepty a metodami školního hodnocení. Následně zvolit vhodné metody a postupy hodnocení pro výuku přírodopisu a ověřit je v praxi s využitím akčního výzkumu. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Nejprve jsou v teoretické části představena témata týkající se dané problematiky. Nedílnou součástí procesu hodnocení je pedagogická komunikace. Hodnocení se dále odvíjí od pojetí výuky a použitých cílů. V oblasti kognitivních cílů se nejčastěji používá revidovaná Bloomova taxonomie, ovšem dnes již používáme také Novou taxonomii výchovně vzdělávacích cílů Marzana a Kendalla (2007). Hodnocení v sobě skrývá širokou škálu možností a přístupů, nejčastěji je pro hodnocení používána klasifikace a slovní hodnocení. V práci jsou vysvětleny termíny sumativní a formativní hodnocení. Hodnocení rovněž zahrnuje různé metody výuky, aktivizace žáků a zjišťování aktuálního stavu porozumění. Dále je představena vzdělávací oblast přírodopis. Akční výzkum k ověření vybraných metod a postupů školního hodnocení v přírodopisu proběhl ve školním roce 2020/2021. Hlavní metodou sběru dat bylo dotazníkové šetření mezi žáky a jejich pozorování. Výzkumný vzorek...
The enclosed master thesis focuses on assessment in the Natural History educational area at lower-secondary school (ISCED 2). The main aim of the thesis is to get acquainted with the concepts and methods of school assessment, subsequently to select appropriate methods and approaches to assessment for the education of Natural History and to verify them in practice with the use of action research. The thesis is divided into theoretical and practical part. First, the topics related to the subject matter are presented in the theoretical part. The pedagogical communication is an indivisible part of the assessment process. The assessment is also dependent on the approach to education and applied objectives. Bloom's revised taxonomy is mostly used in the area of cognitive objectives, however Marzano and Kendall's (2007) New Taxonomy of Educational Objectives is also applied nowadays. The assessment includes a wide variety of possibilities and approaches, from which grading and oral assessment are the most common. The terms summative and formative assessment are explained in the thesis. The assessment also covers various methods of education, activating teaching methods and seeking an evidence of students' current understanding. Then the educational area of the Natural History is introduced. The action...