Motivace žáků při volbě povolání
Motivation of Students in Occupational Choices
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170148Identifiers
Study Information System: 212937
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Prokop, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training in Vocational Education and Training
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Vnitřní a vnější motivace, kariérové poradenství, výchovný poradce, volba povoláníKeywords (English)
Internal and external motivation, career guidance, educational advisor, career choiceTato bakalářská práce se zabývá vnitřní a vnější motivací žáků při ukončování povinné školní docházky na základní škole, kdy si žáci volí střední školu, nebo učební obor pro své budoucí povolání, které chtějí vykonávat. Cílem práce bylo zjistit, jaké faktory se na volbě tohoto rozhodnutí žáků podílejí. Text je rozdělen do dvou základních částí - teoretické, kde je poukázáno na ty faktory, které ovlivňují budoucí kroky žáků směrem k jejich dalšímu růstu, tím zároveň k volbě povolání. Je zde nastíněno, jaké druhy motivace jsou pro žáky důležité k jejich rozvoji, vývoj osobnosti žáka k profesnímu zaměření. Druhá praktická část se zaměřuje na konkrétní provedený výzkum, který se týká zvolení střední školy, nebo středního odborného učiliště u žáků 9. tříd dvou základních škol v Praze. Pro výzkum byla zvolena dotazníková metoda, kdy vybraní žáci anonymně z důvodu ochrany dat zaškrtávali, nebo vytvářeli odpovědi na koncipované otázky, které byly z části uzavřené, z části otevřené. Žáci ve svých odpovědích použili svůj subjektivní pocit, vyjádřili v dotazníku to, co je motivovalo nejvíce k volbě svého budoucího povolání, k zaměření oboru, který si zvolili formou výběru střední školy či učiliště. Odpovědi žáků na otázky jsou znázorněny grafy s následným komentářem. Cíl práce byl naplněn. KLÍČOVÁ SLOVA...
This bachelor thesis deals with internal and external motivation of pupils at the end of compulsory school attendance at elementary school, when pupils choose secondary school or apprenticeship for their future career they want to pursue. The aim of this work was to find out what factors are involved in the decision of this pupil. The text is divided into two basic parts - theoretical, where it is pointed out those factors that influence the future steps of pupils towards their further growth the choice of profession at the same time. It is outlined here which kinds of motivation are important for pupils for their advancement, development of pupil personality for professional focus. The second practical part is focused on the specific realized research concerning of the selection of a secondary school or a secondary vocational school in primary school pupils of the 9th class of two primary schools in Prague. The questionnaire method was chosen for research, when selected pupils checked anonymously, for data protection, or created answers to conceived questions that were partly closed, partly open. Pupils used their subjective feeling in their responses, expressing in the questionnaire what motivated them most to choose their future profession, to focus the field which they chose by selection a high...