Integrace žáků s OMJ v prostředí vybraných českých škol
: Integration of pupils with a different mother tongue in the environment of selected Czech schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170111Identifiers
Study Information System: 211838
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Syřiště, Ivo
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
integrace, mateřský jazyk, migrace, vzdělávání, žák s odlišným mateřským jazykemKeywords (English)
integration, mother tongue, migration, education, pupil with a different mother tongueDiplomová práce na téma Integrace žáků s odlišným mateřským jazykem v prostředí vybraných českých škol se skládá z části teoretické a části praktické. V teoretické části je na základě literární rešerše vymezena základní terminologie a problematika související s žáky s odlišným mateřským jazykem. V první části práce se věnuji migraci jako jevu a také vývoji migrace na území České republiky. V druhé části práce se zabývám jednotlivými modely interkulturního soužití odlišných kultur na území jednoho státu, adaptací, kulturní identitou, interkulturní komunikací a možnými bariérami, které vzájemné porozumění narušují. Třetí část je zaměřena na žáky s odlišným mateřským jazykem a bilingvní žáky, jejich specifika a vzdělávání, mateřský jazyk, komunikaci a zapojování žáků s odlišným mateřským jazykem do vzdělávání. V praktické části diplomové práce se zabývám začleněním žáků s odlišným mateřským jazykem na vybraných základních školách. Zvolila jsem typ kvalitativního šetření a použila jsem metodu polostrukturovaného rozhovoru a pozorování. Metodou rozhovoru s vybranými žáky s odlišným mateřským jazykem, jejich třídními učiteli a pozorováním zjišťuji, jak jednotliví žáci subjektivně hodnotí své postavení v třídním kolektivu v závislosti na kulturní blízkosti země původu k České republice, zda připisují...
The diploma thesis on the topic of Integration of pupils with different mother tongues in the environment of selected Czech schools consists of a theoretical part and a practical part. In the theoretical part the basic terminology and issues related to pupils with different mother tongues is defined on the basis of a literature search. In the first part of the work I deal with migration as a phenomenon and also with the development of migration in the territory of the Czech Republic. In the second part of the work I deal with individual models of intercultural coexistence of different cultures in the territory of one state, adaptation, cultural identity, intercultural communication and possible barriers which disrupt mutual understanding. The third part is focused on pupils with different mother tongues and bilingual pupils, their specifics and education, mother tongues, communication and involvement of pupils with different mother tongue in education. In the practical part of the diploma thesis I deal with the inclusion of pupils with different mother tongue at selected primary schools. I chose the type of qualitative survey and used the method of semi-structured interview and observation. Using an interview method with selected pupils with different mother tongues, their class teachers and...