Zobrazit minimální záznam

Happiness and pain in Czech language picture of the world - topics of cognitive linguistics as part of teaching at primary and secondary schools
dc.contributor.advisorMachová, Svatava
dc.creatorPalkovská, Lenka
dc.date.accessioned2019-02-19T13:00:01Z
dc.date.available2019-02-19T13:00:01Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/16614
dc.description.abstractPráce je zaměřena na problematiku postižení pojmů štěstí a bolest v českém jazykovém obraze světa za přispění kognitivní analýzy a výzkumu, ktarý proběhl na víceletém gymnáziu. Toto téma je zasazeno do obecných teoretických východisek kognitivní lingvistiky a mapuje, do jaké míry se poznatky této jazykovědné discipliny objevují ve výuce na 2. a 3. stupni vzdělávání. Zároveň práce naznačuje možné způsoby tohoto propojení vědy a školské praxe. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractIn my doctoral thesis, I foeused on both eapturing the linguistie pieture of the notions štěstí (happiness) and bolest (pain) in the Czech linguistie pieture of the world, and also on the possibility of incorporating cognitive linguistics topics into Czech language teaching. First of all, I deseribed the notion of cognitive linguistics in connection with psycholinguistics, neurolinguistics, and the theory of artificial intelligence. In this theoretical part, I touch on the problém of cognitive relativism compared to cognitive universalism, based, in particular, on Irena Vaňková's book Co na srdci, to na jazyku (Vaňková et al., 2005). I also briefly dealt with the Russian branch of cognitive linguistics. However, a greater attention was paid to the Polish tradition, and to the summary of linguistie pieture features. There are several defínitions of the linguistie pieture of the world: an interpretation of reality is pointed out in one, the way of segmenting the world, and viewing individual parts in another, the way of existence (appearing) of the world in the third. Irena Vaňková gives the following deseription: "It is possible to penetrate the natural world structures by means of language: quite a few essential things will open to us if the linguistie pieture of the world is explored because the natural...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleŠtěstí a bolest v českém jazykovém obraze světa - témata kognitivní lingvistiky jako součást výuky na základních školách a gymnáziíchcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-06-06
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId125068
dc.title.translatedHappiness and pain in Czech language picture of the world - topics of cognitive linguistics as part of teaching at primary and secondary schoolsen_US
dc.contributor.refereeRangelová, Albena
dc.contributor.refereeNebeská, Iva
dc.identifier.aleph001104447
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogyen_US
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogyen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPráce je zaměřena na problematiku postižení pojmů štěstí a bolest v českém jazykovém obraze světa za přispění kognitivní analýzy a výzkumu, ktarý proběhl na víceletém gymnáziu. Toto téma je zasazeno do obecných teoretických východisek kognitivní lingvistiky a mapuje, do jaké míry se poznatky této jazykovědné discipliny objevují ve výuce na 2. a 3. stupni vzdělávání. Zároveň práce naznačuje možné způsoby tohoto propojení vědy a školské praxe. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enIn my doctoral thesis, I foeused on both eapturing the linguistie pieture of the notions štěstí (happiness) and bolest (pain) in the Czech linguistie pieture of the world, and also on the possibility of incorporating cognitive linguistics topics into Czech language teaching. First of all, I deseribed the notion of cognitive linguistics in connection with psycholinguistics, neurolinguistics, and the theory of artificial intelligence. In this theoretical part, I touch on the problém of cognitive relativism compared to cognitive universalism, based, in particular, on Irena Vaňková's book Co na srdci, to na jazyku (Vaňková et al., 2005). I also briefly dealt with the Russian branch of cognitive linguistics. However, a greater attention was paid to the Polish tradition, and to the summary of linguistie pieture features. There are several defínitions of the linguistie pieture of the world: an interpretation of reality is pointed out in one, the way of segmenting the world, and viewing individual parts in another, the way of existence (appearing) of the world in the third. Irena Vaňková gives the following deseription: "It is possible to penetrate the natural world structures by means of language: quite a few essential things will open to us if the linguistie pieture of the world is explored because the natural...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990011044470106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV