Problém celku. Holistické koncepty v environmentálním vzdělání
Problem whole. Holistic concepts in environmental education
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/16613Identifiers
Study Information System: 125047
Collections
- Kvalifikační práce [16847]
Author
Advisor
Referee
Drozenová, Wendy
Stibral, Karel
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Philosophy
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 6. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Práce byla zahájena1 analýzou současných přístupů či modelů uplatňovaných v environmentálním vzdělávání a relevantních dokumentů v dané oblasti. Pozornost se soustředila na charakteristické rysy a zde uplatňované požadavky, a posléze i na základní obecné pojmy, které jsou pro tento typ vzdělání příznačné2. Na nich pak bylo prováděno zkoumání další, v jeho rámci se ukázal nejvýznamnější právě koncept celostnosti, holismu (který ovšem ve zkoumané oblasti chápán ze souvislostí přírodních věd). Tomuto "celku" jako základnímu východisku i cíli myšlení pak byla věnována pozornost především, a tento zájem dal celé práci nakonec název. Šlo tedy o celek (vědění), o to, aby se ukázala myšlenková východiska tzv. holistických přístupů, a na tomto základě i jejich možnosti a omezení vzhledem k popisu a výkladu skutečnosti, i jejich úloha v konceptech či soustavách vzdělávacích. Byly analyzovány způsoby, jakými se některé oblasti vědění celku přibližují, vyšetřováno, jakou roli zde hraje, například jaký kontext navozuje a zda a jak tento kontext pak působí na utváření dílčích a jednotlivých významů. Bylo dále zkoumáno, zda poukaz k celku je v nějakém ohledu univerzální a zda tedy na tomto základě lze založit dialog mezi různými diskursy. Nakonec byl učiněn pokus vymezit povahu celkovosti samé - metafyzickou,...
The work developed from exploring basic principles of environmental education that form and constitute this area as a distinct field of education: its human dimension, holistic approach, integrative, systems, complex and contextual character, its balancing, connective, ethical dimensions. Attention was focused on the concept of holism, and educational consequences of the holistic point of view, and also holistic approaches in specific disciplines. Areas of interest included methods of natural sciences, particularly where these sciences face methodological limitations, focus on complex features or attempts to unify fields of knowledge. Systems theories as well as definitions of interdisciplinarity were under consideration, as well as unifying concepts in ethics and pedagogy. Comparison of the holistic approach in these different contexts was made and the influence of the concept of the "whole" on the generation of meaning in different discourses was examined. Consequences for the pedagogical field were deduced. Here it was concluded that education (educere) as leading and supporting life motion, growth and development, is based on holistic knowledge that is in relationship with the world and needs continuous care. Education then has to lead not only to understanding of the "whole" of human life, but also of...