The language of Dungeons & Dragons: a corpus-stylistic analysis
Korpusově-stylistická analýza jazyka hry Dungeons & Dragons
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157387Identifiers
Study Information System: 234502
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Jančovičová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
korpusová stylistika, role-play game, spoluvytváření narativního textuKeywords (English)
corpus stylistics, role-play game, co-creation of narrative textCílem této práce je popsat jazyk stolní hry na hrdiny (tabletop role-playing game) Dungeons & Dragons. Práce vychází z existujících teorií zabývajících se studií textů z pohledu registru, tvorby vyprávění a nástrojů a metod k analýze textů za pomoci korpusů. K analýze hry kombinuje kvantitativní (analýzy n-gramů a slovních seznamů za pomoci konkordancí a kolokací) a kvalitativní metody (subjektivní interpretace vybraných rysů stavěných na osobní zkušenosti s materiálem). Hru Dungeons & Dragons reprezentuje korpus, který sestává z 29 po sobě jdoucích epizod internetového pořadu, jenž se věnuje hraní této hry, Critical Role. Analýza registru přináší funkční interpretaci situačních i všudypřítomných jazykových rysů hry; v druhé části analýzy se pak zkoumají jazykové prostředky, jimiž se dosahuje účinek vyprávění a míra jakou se na tvorbě vyprávění podílejí jednotlivé druhy účastníků hry. Práce také ukazuje, že některé výsledky se dají zobecnit na celý žánr her na hrdiny, jehož je hra Dungeons & Dragons ikonickým příkladem. V poslední řadě tato práce vyhodnocuje, jak vhodné jsou užité analytické metody pro studium daného typu textu.
The goal of the thesis is to describe the language of the tabletop role-playing game Dungeons & Dragons. Taking the existing theories pertaining to the study of texts from the perspective of a register, the creation of a narrative and common corpus-assisted tools and methods of analysis as its starting point, the thesis combines corpus-assisted quantitative (n-gram and word-list analyses with the help of concordances and collocations) and qualitative (subjective interpretation of select features based on personal knowledge of the material) methods to analyze a game of Dungeons & Dragons represented by a corpus comprising 29 consecutive episodes of an internet show dedicated to playing the game, Critical Role. The register analysis gives a functional interpretation of the situational and ubiquitous linguistic features of the game; in the latter part of the analysis, the linguistic means through which narrativity is achieved are examined, as is the degree to which various types of participants contribute to its creation. The thesis also demonstrates that some of its results can be generalized to tabletop role- playing games, of which Dungeons & Dragons is an iconic example. Lastly, this paper evaluates the appropriateness of employing these methods of analysis in the study of this type of text.