Kulturní inteligence a její pojetí v rámci výuky cizích jazyků
Cultural intelligence and its concept in foreign language teaching
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157383Identifiers
Study Information System: 237237
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Suková Vychopňová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
French Language oriented at education - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kulturní inteligence, výuka cizích jazyků, interkulturní kompetence, interkulturní vzdělávání, interkulturní kontaktKeywords (English)
Cultural intelligence, Foreign language teaching, Intercultural competence, Intercultural education, Cross-cultural contactCílem práce Kulturní inteligence a její pojetí ve výuce cizích jazyků je představit teoretický koncept kulturní inteligence, který popsali Earley a Ang v roce 2003 a zasadit jej do kontextu výuky cizích jazyků. Práce předkládá přehled výzkumů týkajících se kulturní inteligence a výuky cizích jazyků uskutečněné v posledních třech letech, které jde získat v rámci elektronických zdrojů Knihovny Akademie věd ČR a Univerzity Karlovy. Téma je zpracované ve třech kapitolách - teoretická východiska, koncept kulturní inteligence a pojetí kulturní inteligence v rámci výuky cizích jazyků. Práce slouží především jako úvod do problematiky a inspirace k dalšímu bádání v oblasti kulturní inteligence a výuky cizích jazyků.
The aim of the paper Cultural Intelligence and its concept in foreign language teaching is to introduce theoretical concept of Cultural intelligence created by Earley and Ang in 2003 and to place it in the context of foreign language teaching. The paper presents a review of research on cultural intelligence and foreign language teaching conducted in the last three years, which can be obtained from the electronic resources of the Library of the Czech Academy of Sciences and Charles University in Prague. The topic is developed in three main chapters - theoretical background, the concept of cultural intelligence and the concept of cultural intelligence in foreign language teaching. This paper serve mainly as an introduction to the issue and inspiration for further research in the field of cultural intelligence and foreign language teaching.