Žák s odlišným mateřským jazykem jako součást třídy
Pupils with the different language background in a primary school class
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157362Identifiers
Study Information System: 224208
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Martinovská, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Žák s OMJ, překážky žáka, učitel jako podpora, čeština jako cizí jazyk, komunikace s rodičiKeywords (English)
Pupils with the different language background, pupils` obstacles, supporting teacher, Czech as a foreign language, communication with parentsVe své diplomové práci se zabývám objasněním aktuální situace současné práce s žáky s odlišným mateřským jazykem na 1.stupni ZŠ s ohledem na vymezení a rozlišení pojmů žák s OMJ a žák cizinec. Věnuji se také faktorům, které mají vliv na jejich bytí v třídním kolektivu s ohledem na domácí i školní prostředí. Součástí práce je také objasnění složitostí češtiny jako cizího jazyka. V praktické části se zaměřuji na faktory dění ve třídě a na jejich míru vlivu na žáka s OMJ, což posuzuji na základě rozhovorů a kazuistik žáků s OMJ a dotazníků ostatních spolužáků. Posouzení třídního kolektivu včetně žáků s OMJ, kteří jsou jeho součástí, popisuji také z vlastního pohledu jako z pohledu třídní učitelky. Klíčová slova: Žák s OMJ, překážky žáka, učitel jako podpora, čeština jako cizí jazyk, komunikace s rodiči
In my work I deal with the clarification of the current situation of the work with pupils foreigners at primary school with regard to the definition and differentiation of the terms pupil with different maternity language and pupil foreigner. I also deal with the factors that influence their being in the class collective with respect to the home and school environment. The thesis also explains the complexities of Czech as a foreign language. In the practical part I focus on the factors of events in the classroom and their degree of influence on the pupil with OMJ, which is assessed on the basis of interviews and case studies of pupils with OMJ and questionnaires of other classmates. I also describe the assessment of the class team, including the pupils with OMJ, who are part of it, from my own point of view like of view of the class teacher. Keywords: Pupils with the different language background, pupils` obstacles, supporting teacher, Czech as a foreign language, communication with parents