Dramatická výchova ve výuce německého jazyka na waldorfské škole
Teaching german language through drama at the waldorf school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157311Identifikátory
SIS: 175112
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Svobodová, Radmila
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
15. 1. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
výuka německého jazyka, výuka cizích jazyků, waldorfská pedagogika, dramatická výchova ve výuce cizích jazyků, dramatická výchovaKlíčová slova (anglicky)
german language teaching, foreign language teaching, Waldorf pedagogy, dramatic education in foreign language teaching, dramatic educationPředkládaná diplomová práce se věnuje uplatnění dramatické výchovy ve výuce německého jazyka na waldorfské škole. Samotný obsah přináší teoretický vhled do základních pojmů a principů dramatické výchovy a výuky cizích jazyků na základní škole. Pro lepší ujasnění a uchopení jsou proto v úvodních kapitolách tyto základní úrovně, vztahující se k danému tématu, více rozpracovány. Do teoretické části práce byly také zařazeny kapitoly vztahující se k waldorfské pedagogice a jejím základním principům. V praktické části bylo jedním z hlavních cílů ověření, zda mohou metody dramatické výchovy v rámci výuky německého jazyka podpořit žákovu schopnost vyjadřování, s důrazem na verbální složku. Práce také zahrnuje deskripci a reflexi tří výukových lekcí, jejichž cílem bylo zjistit, zda zvolené metody dramatické výchovy ve výuce cizích jazyků mají vliv na schopnost žáků efektivně komunikovat a na celkový výsledek učebního procesu. V závěru práce jsou popsána zjištění, která potvrzují přínos zařazení prvků dramatické výchovy do výuky cizích jazyků, a také, kde se jejich vliv nejvíce projevil.
This diploma thesis is devoted to the application of drama in German language teaching at Waldorf school. The content itself provides a theoretical insight into the basic concepts and principles of drama education and foreign language teaching at primary school. For the sake of clarity and understanding, these basic levels related to the subject are more elaborated in the introductory chapters. The theoretical part also includes chapters related to Waldorf pedagogy and its basic principles. In the practical part, one of the main objectives was to verify whether methods of dramatic education in German language teaching could support the pupil's ability to express themselves, with an emphasis on the verbal component. The work also includes description and reflection of three lessons, the aim of which was to find out whether the selected methods of drama in foreign language teaching have an impact on pupils' ability to communicate effectively and on the overall outcome of the learning process. At the end of the thesis are described findings, which confirm the benefits of including elements of drama education in foreign language teaching, and also where their influence manifested most.
