Pojetí úspěšného žáka učitelem na 1. stupni ZŠ ve společném vzdělávání
Concept of a succsessful pupil at a primary school at inclusive education from the point of view of a teacher
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157304Identifiers
Study Information System: 213013
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Pěnička, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
žák mladšího školního věku, učitel, školní úspěšnost, školní neúspěšnost, společné vzdělávání, inkluzeKeywords (English)
younger school age pupil, teacher, school success, school failure, inclusive education, inclusionDiplomová práce se zabývá problematikou pojetí úspěšného žáka učitelem na 1. stupni ZŠ ve společném vzdělávání. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části jsou objasněna možná teoretická východiska, která se vztahují k dané problematice. K zodpovězení výzkumných otázek bylo použito kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů s menší skupinou respondentů. Respondenty byli učitelé 1. stupně jedné základní školy. Učitelé byli rozděleni do svou skupin podle doby jejich praxe v oboru. Výzkum byl doplněn o sebereflexi vývoje výzkumníkova pojetí úspěšného žáka. V závěru byly zodpovězeny výzkumné otázky. Bylo zjištěno, jak učitelé 1. stupně pojímají úspěšného žáka a jak silný vliv má na toto pojetí prostředí dané školy. Klíčová slova žák mladšího školního věku, učitel, školní úspěšnost, školní neúspěšnost, společné vzdělávání, inkluze
This Master's thesis is focused on concept of a succsessful pupil at a primary school at inclusive education from the point of view of a teacher. Thesis is devided on a theoretic and practical part. First part of the thesis involves theoretical basis for concept of a successful student. Qualitative research was utilized to answer the research questions through interviews with a small group of respondents who were teachers from elementary school and were divided into two groups by teaching experience. The research was supplemented with questions about my self-reflection of developments regarding the concept of a successful student. It was found out how primary school teachers perceive a successful student and how strong the influence of the school environment on this conception. Keywords younger school age pupil, teacher, school success, school failure, inclusive education, inclusion