Vázané a nevázané písmo na I.st. ZŠ
Bound and unbound font of writing in primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157277Identifikátory
SIS: 203442
Kolekce
- Kvalifikační práce [18635]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wildová, Radka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
23. 5. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
vázané písmo, analyticko-syntetická metoda, nevázané písmo, genetická metoda, globální metoda, Sfumato, hodnocení písma, kvalitativní znaky písma, písanky, uvolňovací cvikyKlíčová slova (anglicky)
The bound font of writing, analytical-synthetic method, the unbound font of writing, genetic method, global method, Sfumato, font rating, qualitative writing symbols, exercise book, release exercisesDiplomová práce se zabývá vzory písma vyučovaných na základních školách v České republice, jeho hlavními znaky a metodami hodnocení písma. V teoretické části vymezuji základní pojmy, představuji historii, vývoj písma, aktuální metody výuky psaní na I.st. ZŠ a přehled písanek pro nácvik prvního psaní. V praktické části zjišťuji pomocí dotazníku, podle kterých kritérií učitelé hodnotí dětské písmo. Výzkumná část také obsahuje písemné práce dětí. Analyzuji texty, kde hodnotím kvalitativní znaky (tvar, velikost, sklon, vazebnost, úprava) vázaného a nevázaného písma ve třetím ročníku ZŠ. Pro zlepšení písařské dovednosti navrhuji konkrétní didaktické pomůcky, uvolňovací cviky, atd. Klíčová slova: vázané písmo, analyticko-syntetická metoda, nevázané písmo, genetická metoda, globální metoda, Sfumato, hodnocení písma, kvalitativní znaky písma, písanky, uvolňovací cviky
The thesis deals with the type of font of hand writing which is taught at the elementary schools it the Czech Republic its main symbols and methods of the font rating. In the theoretical part I define the basic concepts, introduces the history, development of writing, actual methods of teaching of hand writing at the elementary schools and the overview of exercise books for practicing of the very first hand writing. In the practical part, I find out using a questionnaire according to which criteria the teachers evaluate children's hand writing. The research part contains written work of children. I analyze the texts where I evaluate qualitative features (shape, size, gradient, binding, modification) of bound and unbound font of writing in the third grade of elementary school. To improve writing skills, I suggest specific didactic utilities, release exercises, act. Key words: The bound font of writing, analytical-synthetic method, The unbound font of writing, genetic method, global method, Sfumato, font rating, qualitative writing symbols, exercise book, release exercises