Pojetí digitálního vzdělávání na 1. stupni ZŠ a jeho akceptace mezi žáky
The understanding of digital education on elementary school and its cceptance amongs the pupils
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157260Identifiers
Study Information System: 198375
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Mazáčová, Nataša
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Digitální vzdělávání, kognitivní psychologie, digitální technologie, geolokace,BYOD, digitální gramotnost, 1.stupeň ZŠ, primární vzděláváníKeywords (English)
Digital education, cognitive psychology, digital technology, geolocation, BYOD,digital literacy, primary school, primary Education4 ABSTRAKT Diplomová práce je věnována tématu digitálního vzdělávání na 1. stupni ZŠ a jeho akceptace mezi žáky. Práce je inspirativním pokusem, jak lze propojit formální a informální vzdělávání ve vzdělávacím procesu. Tato studie se stala inspirací pro zefektivnění výuky pomocí digitálních technologií a rozvoj digitální gramotnosti u žáků na 1. stupni ZŠ. Teoretická část je rozdělena na 3 základní kapitoly, které se věnují oblasti kognitivního vývoje u dětí mladšího školního věku, digitálnímu vzdělávání a digitálním technologiím užívaným ve výuce. Poznatky z odborné literatury v teoretické části jsou podkladem pro praktickou část, která prostřednictvím tvorby dvou edukačních geolokačních her zkoumá rozvoj jednotlivých digitálních kompetencí na vzorku dvou tříd. Cílem této práce je zjistit, jak lze na 1.stupni ZŠ rozvíjet digitální gramotnost a její jednotlivé kompetence vzhledem k věku a kognitivnímu vývoji žáků. Na základě kvalitativního výzkumu formou pozorování, terénních zápisků a záznamových archů bylo možné analyzovat míru rozvoje jednotlivých digitálních kompetencí na ZŠ v základní úrovni. Výstupem je popis a zhodnocení možnosti rozvoje digitální gramotnosti a jejích jednotlivých oblastí u dětí na 1. stupni ZŠ vzhledem k jejich kognitivnímu vývoji a věku. Výstupem práce jsou také možnosti postupu...
5 ABSTRACT The diploma thesis deals with the topic of digital education at primary school and its acceptance among pupils. The project is an inspiring attempt to link formal and informal education in the learning process. This study has become an inspiration for making digital teaching more effective and developing digital literacy for primary school pupils. The theoretical part is divided into three main chapters, which deal with the area of cognitive development of early school age children, digital education and digital technologies used in teaching. The knowledge from the professional literature in the theoretical part is the basis for the practical part, which through the creation of two educational geolocation games researches the development of individual digital competencies on a sample of two classes. The aim of this work is to find out how digital literacy and its individual competences can be developed in the primary school with respect to the age and cognitive development of pupils. On the basis of qualitative research in the form of observation, field notes and recording sheets, it was possible to analyze the basic level of development of individual digital competencies at elementary schools. The output is a description and evaluation of the possibility of development of digital literacy and...