Výběr z přednášek TED o vzdělávání (obsahová analýza)
Selection of TED lectures on education (content analysis)
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157256Identifiers
Study Information System: 200554
Collections
- Kvalifikační práce [16245]
Author
Advisor
Referee
Krčmářová, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
proměny školství, jádrová hodnoty, autenticita, inovace, protiřečení, důvěraKeywords (English)
educational development, core values, authenticity, inovation, improvements, trust, contradictionDiplomová práce se věnuje monitoringu příspěvků portálu TED, který se od roku 2008 stal výrazným světovým fenoménem. Práce čtenáři přiblíží některé příspěvky shromážděné pod klíčovým slovem "vzdělávání" a "vyučování". Cílem práce bylo obeznámit se s šíří témat, která platforma nabízí. Provést obsahový rozbor některých příspěvků, strukturovat je a roztřídit. Dále vyhledat klíčové hodnoty, identifikovat cesty a univerzální témata zmíněná více řečníky a dát je do vztahu s podmínkami a situací u nás. V obecné rovině se krátce zabývá monitorováním významných atributů současné celosvětově vnímané krize školství a také dopady na práci učitele. Navazuje krátký pohled na dětství současných dětí. Zároveň zprostředkuje stručný výčet oblastí inovací a jejich implementaci do palety metod v práci učitele na prvním stupni. Práce jsem vedla monografickou metodou. Analytická část představuje čtenáři platformu TED obecně, přiblíží náhled na kategorizované rešerše příspěvků a přináší obsahový a tematický rozbor v závislosti na kategorizaci. Závěrečná část je průnikem syntézy témat, která se v příspěvcích častěji vyskytují a vykazují korelaci se současnou situací českého školství. Práce identifikuje některé trvalé nosné hodnoty a inspirující myšlenky "hodné šíření" mezi odbornou i laickou veřejností v naší zemi...
This master's thesis addresses TED, the global phenomenon dedicated to spreading revolutionary ideas worldwide. The aim of this thesis is to find and show correlations between interesting ideas from TED talks - under the tags 'education' and 'teaching', and their potential implementations among the Czech society. Through monographic method I investigate the most significant attributes/trends of the current crisis of the educational systems worldwide and their impact on a teacher - their role as a whole and the perception and acceptance of the goals of their work. These issues are addressed in a discourse about the changes in educational systems in 21st century worldwide and in the Czech Republic. It also explores the interconnections between problems in education and the state of society, its values and philosophical superstructures. One of the sections shows reader a compilation of categorize analyses of individual talks from TED based on their topic and content. The final part revolves around the most common topics from the talks that have direct connection to the current state of the Czech educational system which have been identified through educational research. The analyses of the talks are part of the appendix. KEYWORDS educational development, core values, authenticity, inovation,...