Antické dějiny v komiksu
Ancient History in comics
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157254Identifiers
Study Information System: 190017
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Zdichynec, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
History Oriented at Education - German Language Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 1. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Řím, Řecko, historie, komiks, literatura, antikaKeywords (English)
Rome, Greece, History, comics, literature, antiquityObjektem zájmu bakalářské práce jsou komiksy, tematicky a obsahově orientované na dějiny antického Řecka a Říma. Pozornost je soustředěna na komiksy publikované od počátku žánru do současnosti, se záměrem zdokumentovat tak co největší spektrum rozličných obsahových i ilustračních pojetí. Cílem mé práce je vybrané publikace hlediska struktury, tak především obsahově z hlediska historické faktografické adekvátnosti. Pozornost je dále věnována pojetí příběhu a záměru autora vzdělat čtenářské publikum, ačkoli se samozřejmě jedná o beletristická díla s účelem především čtenáře pobavit. Tento záměr úzce souvisí s dalším podstatným cílem práce, jímž je zhodnotit přínos těchto děl pro dětskou literaturu a zvážit úměrnost množství faktografických poznatků pro dětského či mladistvého čtenáře. V potaz bude také samozřejmě bráno jejich případné využití pro výuku antických dějin v rámci hodin dějepisu, či jiných výukových programů.
The subject of this thesis is comic books which are in themes and subject matter devoted to the history of ancient Greece and Rome. Attention is paid to comic books which were published from the beginning of the genre up to the present day, with the intention to document the largest spectrum of content and various conceptions of illustration. The goal is to analyse these publications both from the perspective of structure and, most importantly, from the viewpoint of factual correctness. The thesis pays attention to the concept of a story and to the author's intention to educate the reader; but taking into consideration that these books are fictional with the main purpose to entertain the reader. This aim is closely connected to another substantial objective of the thesis, which is to evaluate the benefit of these publications for children's literature and to consider the adequancy, whether the amount of factual knowledge is suitable for the intended child or juvenile reader. The potential use and application in the teaching of ancient history within the framework of school history teachers or other educational programs is also taken into consideration.