Zobrazit minimální záznam

The potential of problem-solving tasks for meta-cognitive training
dc.contributor.advisorRendl, Miroslav
dc.creatorMarelová, Jitka
dc.date.accessioned2017-04-10T13:06:28Z
dc.date.available2017-04-10T13:06:28Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/15482
dc.description.abstractThis study investigates the effects of metacognitive training in mathematic word problem solving in the 4th grade of elementary school. Metacognition introduces tools for better coping with the demands of changing world by offering strategies for efficient learning or succesful problem solving etc. Metacognitive knowledge and regulation can be improved through classroom instructional practices. Many pupils have difficulty solving math word problems because they often cannot decide what to do to solve the problem. Mathematical problem solving is a complex cognitive activity involving a number of processes and strategies, which creates an opportunity for intervention to improve metacognition. The metacognitive knowledge in turn helps the pupil to represent the mental model of the word problem and also guides process of problem solving towards the solution. In the first part of this paper we present the theoretical resources for creating a metacognitive training and summarize strategies, that teachers can use to facilitate children's metacognitive development and promote the monitoring and regulation of their cognitive enterprises. In the practical part we describe the methodology and outcomes of the proposed training. The obstacles in implementing the training and recommendations on how regular classroom...en_US
dc.description.abstractPráci jsme věnovali ověření možnosti rozvoje metakognice v úkolových situacích označovaných jako "řešení problémů" - konkrétně slovních úloh ve čtvrté třídě základní školy. Schopnost metakognice přispívá k lepší orientaci v rychle se měnícím světě tím, že přináší efektivní nástroje pro zpracování informací a strategie zvládání učiva ěi řešení problémů. Metakognici lze rozvíjet v průběhu metodicky koncipované výuky, např. tréninku zaměřeného na rozvoj monitorování a regulace kognitivní činnosti žáků. Ve škole se děti setkávají s řešením výukových problémů v téměř všech školních předmětech. Slovní úlohy jsou významným představitelem školních úkolových situací a také problematickou oblastí školní výuky vůbec. Řešení matematických úloh je komplexem kognitivních aktivit zahrnujících množství procesů a strategií, které vytvářejí intervenční prostor k rozvoji metakognice. Nabyté metakognitivní znalosti poté zpětně pozitivně ovlivňují proces řešení problémů. i V první části práce shrnujeme teoretická východiska a strategie metakognitivního nácviku. V rámci empirické části jsme ověřovali návrh výcviku v řešení slovních úloh. Popisujeme techniky a přístupy, jejichž prostřednictvím jsme předávali dětem nástroje pro rozvoj řízení řešení slovních úloh (tzn. nástroje pro monitorování, plánování a reflektování). Důraz byl...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleMožnosti využití problémové úlohy pro metakognitivní nácvikcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-05-20
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId60293
dc.title.translatedThe potential of problem-solving tasks for meta-cognitive trainingen_US
dc.contributor.refereeKrykorková, Hana
dc.identifier.aleph000976516
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychology and Special Pedagogyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychology and Special Pedagogyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csPráci jsme věnovali ověření možnosti rozvoje metakognice v úkolových situacích označovaných jako "řešení problémů" - konkrétně slovních úloh ve čtvrté třídě základní školy. Schopnost metakognice přispívá k lepší orientaci v rychle se měnícím světě tím, že přináší efektivní nástroje pro zpracování informací a strategie zvládání učiva ěi řešení problémů. Metakognici lze rozvíjet v průběhu metodicky koncipované výuky, např. tréninku zaměřeného na rozvoj monitorování a regulace kognitivní činnosti žáků. Ve škole se děti setkávají s řešením výukových problémů v téměř všech školních předmětech. Slovní úlohy jsou významným představitelem školních úkolových situací a také problematickou oblastí školní výuky vůbec. Řešení matematických úloh je komplexem kognitivních aktivit zahrnujících množství procesů a strategií, které vytvářejí intervenční prostor k rozvoji metakognice. Nabyté metakognitivní znalosti poté zpětně pozitivně ovlivňují proces řešení problémů. i V první části práce shrnujeme teoretická východiska a strategie metakognitivního nácviku. V rámci empirické části jsme ověřovali návrh výcviku v řešení slovních úloh. Popisujeme techniky a přístupy, jejichž prostřednictvím jsme předávali dětem nástroje pro rozvoj řízení řešení slovních úloh (tzn. nástroje pro monitorování, plánování a reflektování). Důraz byl...cs_CZ
uk.abstract.enThis study investigates the effects of metacognitive training in mathematic word problem solving in the 4th grade of elementary school. Metacognition introduces tools for better coping with the demands of changing world by offering strategies for efficient learning or succesful problem solving etc. Metacognitive knowledge and regulation can be improved through classroom instructional practices. Many pupils have difficulty solving math word problems because they often cannot decide what to do to solve the problem. Mathematical problem solving is a complex cognitive activity involving a number of processes and strategies, which creates an opportunity for intervention to improve metacognition. The metacognitive knowledge in turn helps the pupil to represent the mental model of the word problem and also guides process of problem solving towards the solution. In the first part of this paper we present the theoretical resources for creating a metacognitive training and summarize strategies, that teachers can use to facilitate children's metacognitive development and promote the monitoring and regulation of their cognitive enterprises. In the practical part we describe the methodology and outcomes of the proposed training. The obstacles in implementing the training and recommendations on how regular classroom...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990009765160106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV