Zobrazit minimální záznam

Problems with school reform in the period of the Czechoslovak first republic, with particular reference to pre-school education
dc.contributor.advisorUhlířová, Jana
dc.creatorMráčková, Václava
dc.date.accessioned2017-04-10T12:55:47Z
dc.date.available2017-04-10T12:55:47Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/15432
dc.description.abstractThis thesis focuses on the issues of school reform in the Czechoslovak First Republic between the years 1918 and 1938 and turns special attention to pre-school educational reform of that time. It starts with an exploration of the school systems, pedagogical ideas, and education legislation of the 19th century that became relevant to the later period. The thesis pays extra attention to distinguished personalities of the history of education, pre-school education in particular. The main body of the thesis concentrates on discussions over school reform between two radical opinion wings embodied by professors O. Chlup (Brno) and V. Příhoda (Prague), and two proposals on school reform written by J. Uher from the Brno wing, and V. Příhoda from Prague. In this context the thesis further explores the proposals for reform for pre-school level designed by various teachers, mainly I. Jarníková and A. Sússová, and analyses the shift in opinions and practical operations in pre-schools of that period.en_US
dc.description.abstractTato práce je zaměřena na problematiku školské reformy v období československé první republiky se zvláštním zřetelem dobové reformě předškolní výchovy. V úvodu práce zkoumá školský systém, pedagogické myšlení a legislativu 19. století, které ovlivnily pozdější období. Práce představuje významné osobnosti pedagogiky tohoto období, zejména těch, které přispěly vývoji myšlení o předškolním dítěti. Hlavní část práce se zaměřuje na diskuse okolo školské reformy vedené mezi dvěma názorovými křídly zosobněnými O. Chlupem (Brno) V. Příhodou (Praha) a na dva návrhy na školskou reformu z pera J. Uhra z brněnského V. Příhody z pražského křídla. V tomto kontextu práce dále zkoumá reformní návrhy na úrovni mateřské školy navrhované učitelkami z praxe, zejména I. Jarníkovou a A. Sússovou a analyzuje názorový posun a praktické fungování dobových mateřských škol.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleZápasy o školskou reformu v období první republiky se zvláštním zřetelem k předškolní výchověcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-05-16
dc.description.departmentKatedra primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId58441
dc.title.translatedProblems with school reform in the period of the Czechoslovak first republic, with particular reference to pre-school educationen_US
dc.contributor.refereeKřivánek, Zdeněk
dc.identifier.aleph001863678
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogy of Pre-School Ageen_US
thesis.degree.disciplinePedagogika předškolního věkucs_CZ
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra primární pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogika předškolního věkucs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogy of Pre-School Ageen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce je zaměřena na problematiku školské reformy v období československé první republiky se zvláštním zřetelem dobové reformě předškolní výchovy. V úvodu práce zkoumá školský systém, pedagogické myšlení a legislativu 19. století, které ovlivnily pozdější období. Práce představuje významné osobnosti pedagogiky tohoto období, zejména těch, které přispěly vývoji myšlení o předškolním dítěti. Hlavní část práce se zaměřuje na diskuse okolo školské reformy vedené mezi dvěma názorovými křídly zosobněnými O. Chlupem (Brno) V. Příhodou (Praha) a na dva návrhy na školskou reformu z pera J. Uhra z brněnského V. Příhody z pražského křídla. V tomto kontextu práce dále zkoumá reformní návrhy na úrovni mateřské školy navrhované učitelkami z praxe, zejména I. Jarníkovou a A. Sússovou a analyzuje názorový posun a praktické fungování dobových mateřských škol.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis focuses on the issues of school reform in the Czechoslovak First Republic between the years 1918 and 1938 and turns special attention to pre-school educational reform of that time. It starts with an exploration of the school systems, pedagogical ideas, and education legislation of the 19th century that became relevant to the later period. The thesis pays extra attention to distinguished personalities of the history of education, pre-school education in particular. The main body of the thesis concentrates on discussions over school reform between two radical opinion wings embodied by professors O. Chlup (Brno) and V. Příhoda (Prague), and two proposals on school reform written by J. Uher from the Brno wing, and V. Příhoda from Prague. In this context the thesis further explores the proposals for reform for pre-school level designed by various teachers, mainly I. Jarníková and A. Sússová, and analyses the shift in opinions and practical operations in pre-schools of that period.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra primární pedagogikycs_CZ
dc.identifier.lisID990018636780106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV