Zobrazit minimální záznam

Orff Schulwerk in Czech Music - use Orff Schulwerk options as a means of developing musicality school children
dc.contributor.advisorVáňová, Hana
dc.creatorSalvet, Václav
dc.date.accessioned2019-02-19T14:14:13Z
dc.date.available2019-02-19T14:14:13Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/15280
dc.description.abstractTato práce seznamuje nejprve s historií Orffova Schulwerku a s jeho kořeny, ze kterých vyrůstá a čerpá. Poněkud větší prostor je věnován spoluautorce Orffova Schulwerku Gunild Keetman, která bývá často opomíjena, přestože její přínos je zcela zásadní. Následně je zmapováno pronikání přístupů Schulwerku do české hudební pedagogiky a osnov a analýza naší hudebně pedagogické dokumentace z hlediska orffovských principů. Následuje nástin hlavních prvků a principů pedagogiky Orffova Schulwerku. Výzkumná část práce si klade za cíl ověřit formou experimentu, zda práce na základě principů Schulwerku je ve školním prostředí realizovatelná a zda progresivně rozvíjí dětskou hudebnost. To zjišťoval test hudebnosti, doplněný na prvním stupni základní školy a na nižším stupni víceletého gymnázia výzkumem rysů hudebně tvořivého myšlení na základě rytmické a melodické improvizace dětí. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis deals with the principles of Orff s Schulwerk as possible means to encourage musicality of school children. Following an historical study of the penetration of Carl 0rff s ideas into Czech schools, the main principles of the Schulwerk are introduced while Phasizing their model character. The most extensive part of the dissertation is dedicated to researching and verifying the hypothesis that activities based on Schulwerk principles Progressively develop childrens' musicality. In this final part of the thesis hypotheses and objectives of research are outlined. Subsequently, the successive research stages are described as well as the methodical succession of lessons. Finally, an interpretation of a question poll and musicality tests is presented together with results of a research on musical creative thinking features among primary school and lower secondary education children groups. In an anamnestic questionary the hypothesis is verified that out-of-school music activity contributes positively to increasing the musicality of the research participants. Likewise, it has been proven that Orffs principles can be used in music education on a wide scale ranging from nursery schools to lower secondary education. By the same token, the conclusion is made that the practice of Orffs Schulwerk results in...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleOrffův Schulwerk v české hudební výchově. Možnosti využití principů Orffova Schulwerku jako prostředku rozvoje hudebnosti školních dětícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-05-30
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId125074
dc.title.translatedOrff Schulwerk in Czech Music - use Orff Schulwerk options as a means of developing musicality school childrenen_US
dc.contributor.refereeJenčková, Eva
dc.contributor.refereeZenkl, Luděk
dc.identifier.aleph001104918
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMusical Theory and Educationen_US
thesis.degree.disciplineHudební teorie a pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHudební teorie a pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enMusical Theory and Educationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTato práce seznamuje nejprve s historií Orffova Schulwerku a s jeho kořeny, ze kterých vyrůstá a čerpá. Poněkud větší prostor je věnován spoluautorce Orffova Schulwerku Gunild Keetman, která bývá často opomíjena, přestože její přínos je zcela zásadní. Následně je zmapováno pronikání přístupů Schulwerku do české hudební pedagogiky a osnov a analýza naší hudebně pedagogické dokumentace z hlediska orffovských principů. Následuje nástin hlavních prvků a principů pedagogiky Orffova Schulwerku. Výzkumná část práce si klade za cíl ověřit formou experimentu, zda práce na základě principů Schulwerku je ve školním prostředí realizovatelná a zda progresivně rozvíjí dětskou hudebnost. To zjišťoval test hudebnosti, doplněný na prvním stupni základní školy a na nižším stupni víceletého gymnázia výzkumem rysů hudebně tvořivého myšlení na základě rytmické a melodické improvizace dětí. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with the principles of Orff s Schulwerk as possible means to encourage musicality of school children. Following an historical study of the penetration of Carl 0rff s ideas into Czech schools, the main principles of the Schulwerk are introduced while Phasizing their model character. The most extensive part of the dissertation is dedicated to researching and verifying the hypothesis that activities based on Schulwerk principles Progressively develop childrens' musicality. In this final part of the thesis hypotheses and objectives of research are outlined. Subsequently, the successive research stages are described as well as the methodical succession of lessons. Finally, an interpretation of a question poll and musicality tests is presented together with results of a research on musical creative thinking features among primary school and lower secondary education children groups. In an anamnestic questionary the hypothesis is verified that out-of-school music activity contributes positively to increasing the musicality of the research participants. Likewise, it has been proven that Orffs principles can be used in music education on a wide scale ranging from nursery schools to lower secondary education. By the same token, the conclusion is made that the practice of Orffs Schulwerk results in...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990011049180106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV