Učebnice anglického jazyka jako možný zdroj inspirace pro výuku českého jazyka na středních školách
English Language Textbooks as a Possible Source of Inspiration for Teaching the Czech Language at Secondary School
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/152321Identifiers
Study Information System: 236509
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Šmejkalová, Martina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Czech Language
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
český jazyk, komunikace a sloh, jazykové učebnice, integrovaná výuka, komunikační výuka, konstruktivismus, návrhy lekcí, obsahová analýzaKeywords (English)
Czech language, communication and style, language textbooks, integrated teaching, communicative teaching, constructivism, lesson suggestions, content analysisDiplomová práce Učebnice anglického jazyka jako možný zdroj inspirace pro výuku českého jazyka na středních školách se zabývá návrhem lekcí pro výuku českého jazyka na základě inspirace anglickými učebnicemi. Vychází z teoretických poznatků týkajících se aktuálních trendů v didaktice českého jazyka (konstruktivismus a jeho třífázový model E-U-R včetně práce s žákovskými prekoncepty, rozvoj vědomého užívání jazykového systému, redukce obsahu či obsahově zaměřený přístup). Základní východisko představují komunikační cíle výuky jazyka a integrace jazykového učiva a složky komunikačně-slohové, respektive literární. Praktickou část práce tvoří návrhy lekcí českého jazyka na základě inspirace v anglických učebnicích, jejím podkladem je obsahová analýza tří témat (frazémy a idiomy, slovesný rod, prostředky textové návaznosti) v učebnicích českého a anglického jazyka pro střední školy. Součástí je rovněž doplňující dotazníkové šetření, které se zabývá vnímáním učebnic českého jazyka žáky středních škol (stranou jsou ponechána gymnázia). Navržené lekce vedle obsahové analýzy reflektují jednak výsledky dotazníkového bádání, jednak teoretické poznatky týkající se aktuálního směřování v didaktice jazyka. Jsou tvořeny na základě konstruktivistických východisek, reflektují komunikační přesah učiva a integrují...
The diploma thesis English Language Textbooks as a Possible Source of Inspiration for Teaching the Czech Language at Secondary Schools deals with the design of lessons for teaching Czech language based on the inspiration of English textbooks. The work is based on theoretical knowledge concerning current trends in Czech language didactics (constructivism and its three-phase PPP model including work with students' preconceptions, development of conscious use of the language system, content reduction and content-focused approach). The fundamental starting point is represented by the communicative goals of language teaching as well as on the integration of the language curriculum and the communicative (and literary) components. The practical part of the thesis comprises suggestions for Czech language lessons based on the inspiration from English textbooks, and its basis is a content analysis of three topics (phrasemes and idioms, grammatical voice of verbs, and means of textual continuity) in Czech and English language textbooks for secondary schools. It also includes a complementary quantitative questionnaire survey on the perception of Czech language textbooks by secondary school students (not focusing on grammar schools). In addition to the content analysis, the proposed lessons reflect both the...