Srovnání využití vybraných apercepčních technik u dětí ve věku 6 až 7 let
Comparison of usage of selected apperception techniques in children aged 6 to 7 years
dissertation thesis (NOT DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/151613/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/151613Identifiers
Study Information System: 169689
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Preiss, Marek
Sotáková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Educational and School Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
apercepční techniky, Tematický apercepční test, Roberts-2, mladší školní věk, školní psychologieKeywords (English)
apperception techniques, Thematic Apperception Test, Roberts-2, school age, School PsychologyDisertační práce se věnuje problematice užití apercepčních technik v diagnostice dětí ve věku 6 a 7 let se zaměřením na praxi školního psychologa. Teoretická část se zaměřuje zejména na téma psychologické diagnostiky na poli školní psychologie, úžeji pak na využití apercepčních technik, jejich přínosy a také na jejich kritiku. Druhým těžištěm teoretické části je seznámení s Tematickým apercepčním testem a metodou Roberts-2 a dále pak s vybranými skórovacími systémy. V úvodu praktické části je představena metodologie výzkumu. Třiceti dětem ve věku 6 a 7 let byly předloženy obě diagnostické metody a jejich odpovědi byly skórovány pomocí standardizovaných systémů a následně srovnány jak kvantitativně, tak kvalitativní metodologií. Lze říci, že příběhy evokované tabulemi Roberts-2 jsou vyšší vývojové kvality než příběhy podané na základě tabulí TAT, které jsou pro dotazované děti větší výzvou a vidíme v nich spíše, jak dítě reaguje v zátěži. V práci jsou taktéž popsána specifika administrace těchto metod v dětském věku. Na základě dat od 50 dětí byly vytvořeny pracovní české normy pro děti ve věku 6 a 7 let k metodě Roberts-2 a byly srovnány s originálními americkými normami.
The main topic of this dissertation is the usage of apperception techniques in diagnosing children aged 6 to 7 years, with an emphasis on the practice of School Psychology. The theoretical part focuses primarily on psychological diagnosis in School Psychology with the emphasis on apperception techniques, their benefits, and downfalls. The other focus is on the Thematic Apperception Test and Roberts-2, as well as selected assessment systems. The practical part is introduced by the research methodology. Both diagnostic methods were administered to 30 children aged 6 to 7 years, whose responses were assessed using standardized systems, and subsequently compared both quantitatively and qualitatively. The main finding is that the stories evoked by Roberts-2 cards exceeds the stories evoked by TAT cards in developmental quality, the latter of which the children find too overloading to produce an optimal reaction, with varied results in their adaptability. The dissertation also presents the specifics of administering these methods to children. Based on the data derived from 50 children, the Czech norms for Roberts-2 method for children aged 6 to 7 were created in their working stage, and than compared with the original American norms.