Zobrazit minimální záznam

dc.creatorMerhaut, Luboš
dc.date.accessioned2021-10-11T07:42:05Z
dc.date.available2021-10-11T07:42:05Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/151173
dc.languageČeštinacs
dc.titleCesty polemiky: Proměny žánru polemiky v české literatuře na přelomu devatenáctého a dvacátého stoletícs
dc.typehabilitační prácecs_CZ
dcterms.dateAccepted2020-10-15
dc.contributor.refereeCosentino, Annalisa
dc.contributor.refereeBrabec, Jiří
dc.contributor.refereeOpelík, Jiří
thesis.degree.disciplineDějiny české literatury a teorie literaturycs
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs
uk.author.affiliationUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs
uk.author.affiliationInstitut pro studium literatury, o. p. s.cs
uk.habilitation-board.chairmanVojvodík, Josef
uk.habilitation-board.memberCosentino, Annalisa
uk.habilitation-board.memberGlanc, Tomáš
uk.habilitation-board.memberKubíček, Tomáš
uk.habilitation-board.memberMalura, Jan
uk.abstract.csMateriálově založené studie v rámci monografie se postupně, v relativní chronologii a z proměňujícího se úhlu pohledu, s různými charakterizačními důrazy i návraty zaměřují na různorodé případy a typy polemik a zároveň na aspekty polemiky jako žánru v české literatuře v období od poloviny osmdesátých let 19. století do desátých, resp. dvacátých let 20. století. Sledují diskuse o národní literatuře v letech 1886–88, možnosti a proměny pojmu literární revoluce v polemikách na konci 19. století, polemiku o dílo a osobnost Jana Nerudy jako jeden z konceptů pořádání veřejného prostoru v letech 1892–93, koncepční hledání modernistické (symbolistní) umělecké syntézy v devadesátých letech 19. století, programové i osobní polemické střety mezi F. X. Šaldou a okruhem časopisu Moderní revue (zejména Arnoštem Procházkou a Jiřím Karáskem) v letech 1893–25, spory o význam díla Vítězslava Hálka, resp. o nové pojetí literatury a umění v letech 1894–95, polemické i politické pozadí vzniku a působnosti manifestu Česká moderna odrážející se v korespondenci J. S. Machara a T. G. Masaryka v letech 1894–96, Masarykovo polemické angažmá v rámci tzv. hilsneriády v letech 1899–1901, rozsáhlý spor o směřování a význam generace devadesátých let v roce 1900 (tzv. pseudonymovou polemiku), proměny ohlasu tvorby a osobnosti K. H. Máchy (zvláště v letech 1905–10), tzv. aféru anonymních listů v letech 1909–14, obraz otevření Obecního domu v roce 1912 v časopisech jako výraz završení společenských a uměleckých procesů předchozích desetiletí i znamení nacházejících zásadních proměn. – Z literárněhistorického hlediska je polemika nově představena jako svébytný žánr, jehož podstatu vyznačuje rovnomocné působení dialogu a nerozumění a který lze charakterizovat zvláště tématem (nesouhlas a střet, který je sám koneckonců předmětem), strategií (prosazení), funkcí (vítězství) a stylovou i formální vyhraněností. Jde o žánr sebestředný a sebestvrzující, synkretický, působící prostřednictvím textů různorodého založení, o fenomén na pomezí diskurzivních praktik, oborů a společenských kontextů. Podobně jako se pohybuje na žánrovém pomezí, překračuje polemika pole literatury (umění) a prolíná se se sférami mimouměleckými. Je rovněž prostorem neoddělitelného prostupování a konfrontací osobního a věcného, soukromého a veřejného. Polemický žánr se přirozeně uplatňuje převážně na stránkách periodik různého charakteru a zaměření. Lze na něm zřetelně sledovat vlivy dobového společenského kontextu (politické, ideové, ideologické, praktické ad.) na jednotlivé oblasti, tedy i na umění a literaturu. Sledujeme-li kritiku a polemické konfrontace na přelomu 19. a 20. století, nemůžeme se přitom vyhnout otázce modernismu, jeho prosazování a převratnosti a zároveň různorodosti v koncepcích a realizacích. Zvláště rozsáhlejší polemiky bezprostředně zaznamenávají proměny způsobů tvůrčího myšlení, estetických koncepcí a směrů. Prostupuje je často hledisko a rytmus generační. Jde o rozlehlý a málo známý či reflektovaný materiál z dějin české literatury, materiál poskytující svébytný průhled do dobového dění, svým dialogickým, dynamickým charakterem umožňující oživovat mnohé zasuté a podstatné jevy a souvislosti, s nezbytným vědomím mnohosti a plurality vrstvících se dějů.cs


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV