Význam motivace u žáků s mentálním postižením
The importance of motivation in mentally disabled students
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/151114Identifiers
Study Information System: 214415
Collections
- Kvalifikační práce [16245]
Author
Advisor
Referee
Zemková, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Motivace, porucha autistického spektra, výchova a vzdělávání, výkonová motivace, žáci s mentálním postiženímKeywords (English)
Autism spectrum disorder, education, motivation, performance motivation, pupils with mental disabilitiesDiplomová práce se v teoretické části zabývá vymezením klasifikace mentálního postižení, vzděláváním žáků s mentálním postižením a motivací v edukaci u žáků s mentálním postižením. Praktická část zkoumá pomocí polostrukturovaného rozhovoru, pozorování a dotazníku význam motivace u žáků s mentálním postižením, jsou-li rozdíly mezi žáky, kteří jsou motivováni a kteří nejsou. Jaké motivační prvky jsou funkční a nefunkční a zda žáci s mentálním postižením mají potřebu dosáhnout úspěchu a vyhnout se neúspěchu. Klíčová slova: Motivace, porucha autistického spektra, výchova a vzdělávání, výkonová motivace, žáci s mentálním postižením.
The theoretical part of the thesis deals with definition of classification of mental disabilities, education of pupils with mental disabilities and motivation for education for pupils with mental disabilities. The practical part examines, through semi-structured interview, observation and questionnaire, importance of motivation of pupils with mental disabilities, if there are differences between motivated and not motivated pupils. Which motivational elements are functional and whether pupils with mental disabilities have a need to achieve success and avoid failure. Keywords: Autism spectrum disorder, education, motivation, performance motivation, pupils with mental disabilities.