Zobrazit minimální záznam

Mechanical knowledge in mathematical cognition of an A student
dc.contributor.advisorVondrová, Naďa
dc.creatorFriesingerová, Tereza
dc.date.accessioned2022-04-07T10:03:45Z
dc.date.available2022-04-07T10:03:45Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/150314
dc.description.abstractFormální poznání je považováno za největší problém, kterému v současné době čelí didaktika matematiky. Cílem této diplomové práce je zaprvé diagnostikovat případné formalismy v poznatkové struktuře žákyně, která má v matematice výborné výsledky, a zadruhé diskutovat možné příčiny vzniku těchto forma- lismů. Práce je rozdělena do dvou částí. V první části, tedy části teoretické, jsou postupně vymezeny nejdůležitější pojmy, které jsou nezbytné pro zpracování části praktické. Stěžejní oddíly teoretické části práce jsou tak věnovány před- stavení teorie generického modelu a formálních poznatků, u kterých je kladen důraz zejména na diskusi příčin jejich vzniku a možností jejich diagnostiky, reedukace a prevence. V praktické části práce je popsána provedená případová studie, ve které bylo u žákyně druhého stupně základní školy na základě analýzy diagnostic- kých rozhovorů a výukových materiálů odhaleno množství formálních poznatků napříč různými matematickými oblastmi. Za nejpravděpodobnější hlavní pří- činu vzniku identifikovaných formalismů je označen transmisivní edukační styl, ve kterém je kladen důraz především na pamětné uchování definic a vzorců a na mechanický nácvik algoritmů a procedur. Klíčová slova formální poznatky, diagnostika, kritická místa matematiky, případová studie, žák s výborným...cs_CZ
dc.description.abstractMechanical knowledge is presently considered to be the major problem in di- dactics of mathematics. The aim of this diploma thesis is first, to diagnose possible instances of mechanical knowledge in cognition of an A student, i.e. a student with excellent results in mathematics, and second, to provide a dis- cussion of their probable causes. The thesis consists of two parts. In the first part, i.e. the theoretical one, the concepts which are essential for the empirical part are introduced. The pivotal sections of the theoretical part of this thesis are therefore devoted to the introduction to the theory of generic models and mechanical knowledge. In case of mechanical knowledge, the emphasis is put on a discussion of its possible causes, as well as ways of their diagnostics, reeducation and prevention. The empirical part of the thesis is dedicated to a case study which was conducted. In this study, a number of examples of mechanical knowledge in va- rious branches of mathematics were identified in cognition of a lower-secondary student, based on the analysis of in-depth interviews and teaching materials. It is concluded that the most probable cause of the identified instances of me- chanical knowledge is the transmissive education style, in which the priority is placed on remembering definitions...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectmechanical knowledgeen_US
dc.subjectdiagnosticsen_US
dc.subjectproblematic mathematical topicsen_US
dc.subjectcase studyen_US
dc.subjectA studenten_US
dc.subjectformální poznatkycs_CZ
dc.subjectdiagnostikacs_CZ
dc.subjectkritická místa matematikycs_CZ
dc.subjectpřípadová studiecs_CZ
dc.subjectžák s výborným prospěchemcs_CZ
dc.titleFormální poznatky v matematice diagnostikované u žákyně s výborným prospěchemcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-07
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId231458
dc.title.translatedMechanical knowledge in mathematical cognition of an A studenten_US
dc.contributor.refereeKvasz, Ladislav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - matematikacs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Mathematicsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - matematikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Mathematicsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csFormální poznání je považováno za největší problém, kterému v současné době čelí didaktika matematiky. Cílem této diplomové práce je zaprvé diagnostikovat případné formalismy v poznatkové struktuře žákyně, která má v matematice výborné výsledky, a zadruhé diskutovat možné příčiny vzniku těchto forma- lismů. Práce je rozdělena do dvou částí. V první části, tedy části teoretické, jsou postupně vymezeny nejdůležitější pojmy, které jsou nezbytné pro zpracování části praktické. Stěžejní oddíly teoretické části práce jsou tak věnovány před- stavení teorie generického modelu a formálních poznatků, u kterých je kladen důraz zejména na diskusi příčin jejich vzniku a možností jejich diagnostiky, reedukace a prevence. V praktické části práce je popsána provedená případová studie, ve které bylo u žákyně druhého stupně základní školy na základě analýzy diagnostic- kých rozhovorů a výukových materiálů odhaleno množství formálních poznatků napříč různými matematickými oblastmi. Za nejpravděpodobnější hlavní pří- činu vzniku identifikovaných formalismů je označen transmisivní edukační styl, ve kterém je kladen důraz především na pamětné uchování definic a vzorců a na mechanický nácvik algoritmů a procedur. Klíčová slova formální poznatky, diagnostika, kritická místa matematiky, případová studie, žák s výborným...cs_CZ
uk.abstract.enMechanical knowledge is presently considered to be the major problem in di- dactics of mathematics. The aim of this diploma thesis is first, to diagnose possible instances of mechanical knowledge in cognition of an A student, i.e. a student with excellent results in mathematics, and second, to provide a dis- cussion of their probable causes. The thesis consists of two parts. In the first part, i.e. the theoretical one, the concepts which are essential for the empirical part are introduced. The pivotal sections of the theoretical part of this thesis are therefore devoted to the introduction to the theory of generic models and mechanical knowledge. In case of mechanical knowledge, the emphasis is put on a discussion of its possible causes, as well as ways of their diagnostics, reeducation and prevention. The empirical part of the thesis is dedicated to a case study which was conducted. In this study, a number of examples of mechanical knowledge in va- rious branches of mathematics were identified in cognition of a lower-secondary student, based on the analysis of in-depth interviews and teaching materials. It is concluded that the most probable cause of the identified instances of me- chanical knowledge is the transmissive education style, in which the priority is placed on remembering definitions...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV