Chyby při řešení maturitních úloh s nízkou úspěšností u žáků střední školy
Secondary school pupils' mistakes when solving school leaving examination problems with a low success rate
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150200Identifikátory
SIS: 212717
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pilous, Derek
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
7. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
maturitní zkouška, matematika, didaktický test, nízká úspěšnost, chyby v řešení, CERMATKlíčová slova (anglicky)
school leaving examination, mathematics, didactic test, low success rate, mistakes in solution, CERMATV práci jsou zkoumány úlohy z matematického didaktického testu, který představuje zkoušku z matematiky ve společné části maturitní zkoušky. Cílem práce je identifikace úloh, které byly řešeny s nízkou úspěšností, zdůvodnění jejich problematičnosti a návrh doporučení, jejichž implementace do výuky či přípravy žáků by mohla přispět (nejen) k jejich lepší připravenosti na podobné typy úloh v maturitní zkoušce. Je provedena analýza úspěšnosti v řešení úloh didaktických testů na základě dostupných anonymizovaných dat a jsou identifikovány úlohy s nejnižší úspěšností v řešení při jarních termínech maturitní zkoušky v letech 2017-2020. Z nich je vybráno několik úloh ke zkoumání v této práci. Nejprve jsou představeny možné důvody nízké úspěšnosti v jejich řešení na základě didaktické analýzy. Dále je proveden výzkum, v němž je z vybraných úloh sestaven test, ten je předložen k řešení a volitelnému okomentování respondentům z řad gymnaziálních žáků a získaná žákovská řešení jsou dále vyhodnocena a podrobně analyzována a diskutována s ohledem na dříve formulovaná očekávání. V žákovských řešeních se vyskytly chyby menší závažnosti i chyby značící závažnější nedostatky v pochopení učiva. Některé z nich jsou v práci blíže komentovány a jsou představeny pravděpodobné motivace žáků ke zvolení daného postupu....
The thesis focuses on problems from the mathematical didactic test, which represents an exam in mathematics in the common part of the school leaving examination. The aim of the work is to identify problems that were solved with low success, explain possible difficulties and propose recommendations, the implementation of which in teaching or training pupils could contribute to their better readiness for similar types of problems in the leaving exam. An analysis of the success in solving the problems of didactic tests is performed based on available anonymized data and the problems with the lowest success rates in solving the spring terms of the leaving exam in 2017-2020 are identified. Several problems are selected for research in this work. First, based on didactic analysis the possible reasons for low success in solving the selected problems are presented. Furthermore, research is carried out. A test is compiled from selected problems and it is presented for solution and optional commenting to respondents from high school. Their solutions are then evaluated and analyzed in detail and discussed with respect to previously formulated expectations. There were errors of a milder nature in the pupils' solutions, as well as errors indicating serious shortcomings in the understanding. Some of the errors...