Prostředí Autobus ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ
Mathematical environment Bus in primary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1488Identifiers
Study Information System: 161469
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Jirotková, Darina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
gradované úlohy, experiment, Hejného vyučovací metoda, didaktické matematické prostředí Autobus, slovní úloha, práce s tabulkou, chyba, aditivní operaceKeywords (English)
graduaded problems, experiment, Hejný's teaching method, mathematical environment Bus, word problems, work with tableTato práce se zabývá didaktickým matematickým prostředím Autobus realizovaným prostřednictvím úloh v učebnicích Hejný a kolektiv. Problematika je zaměřena na žáky čtvrtého ročníku ZŠ. Nejstěžejnějším bodem v teoretické části je studium postupné gradace úloh v prostředí Autobus od prvního do pátého ročníku ZŠ. Bylo zjištěno, že frekvence úloh v učebnici pro čtvrtý ročník je narušena a na základě tohoto zjištění byl připraven experiment, který doplňoval úlohy v prostředí Autobus tak, aby frekvence byla pravidelná. Praktická část obsahuje přípravu experimentu, ve kterém byly formulovány vlastní navržené úlohy. Ty byly provázány s učivem čtvrtého ročníku ZŠ. Provedením dvou experimentů bylo získáno 262 žákovských řešení, v nichž byly evidovány a následně analyzovány žákovské chyby. To umožnilo formulovat jevy, které mohly být způsobeny narušenou frekvencí úloh v prostředí Autobus v učebnicích Hejný a kolektiv. KLÍČOVÁ SLOVA gradované úlohy, experiment, Hejného vyučovací metoda, didaktické matematické prostředí Autobus, slovní úloha, práce s tabulkou, chyba, aditivní operace
The diploma thesis deals with the topic of the mathematical environment Bus realized through mathematical tasks in textbooks Hejný et al. The issue is aimed at pupils of the fourth grade of primary school. The main point of the theoretical part is study of gradual gradation of tasks in environment Bus from 1st to 5th grade of primary school. It was found that the frequency of the tasks in the textbook for the fourth grade is impaired and on the basis has been prepared experiment that complement the tasks so that the frequency has been unimpaired. The practical part includes the preparation of an experiment in which custom- designed tasks were formulated. They were linked with fourth-year primary school curriculum. By performing two experiments was obtained 262 pupil's solutions of tasks, in which were recorded and analyzed pupil's mistakes. This enabled to formulate phenomenons that could be caused by impaired frequency of tasks in environment Bus in textbooks Hejný et al. KEYWORDS graduaded problems, experiment, Hejný's teaching method, mathematical environment Bus, word problems, work with table