Filmová hudba a její využití v hodinách HV na 1. stupni ZŠ
Film music and it's utilization in Music lessons on 1st degree of primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148351Identifiers
Study Information System: 223867
Collections
- Kvalifikační práce [19101]
Author
Advisor
Referee
Pecháček, Stanislav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
film, hudba, filmová hudba, hudební výchova, 1. stupeň ZŠ, metodika HVKeywords (English)
film, music, film music, music education, first grades of Primary school, methodology of music educationDiplomová práce pojednává o filmové hudbě a jejím využití ve výuce HV na 1. stupni ZŠ. Teoretická část se zabývá charakteristikou, typy a specifičností filmové hudby. Dále se věnuje stručnému pohledu do historie filmové hudby světové i české a nalezneme zde také významné hudební skladatele z této oblasti. Teoretická část obsahuje dále kapitoly, které se zabývají začleňováním filmové hudby do výuky na 1. stupni ZŠ z hlediska RVP a učebnic HV. Praktická část je tvořena metodickým materiálem, v němž je filmová hudba začleněna do výuky hudební výchovy na 1. st. ZŠ. Metodický materiál je rozdělený do kapitol podle ročníků na 1. stupni ZŠ. KLÍČOVÁ SLOVA film, hudba, filmová hudba, hudební výchova, 1. stupeň ZŠ, metodika HV
The thesis analyses film music and its use in Music lessons in the first grades of Primary school. The theoretical section focuses on characteristics, types and specifics of film music. It also briefly elaborates on the history of film music, both Czech and worldwide, and contains information about life and work of significant musical composers from this focus area. This section also analysis the approach to including film music in education for the first grades in Primary school, with respect to the curriculum framework and musical textbooks. Practical part consists of methodical material, in which film music is integrated into Music lessons in the first grade of Primary school. Methodical material is divided into chapters based on Primary school grades. KEYWORDS film, music, film music, music education, first grades of Primary school, methodology of music education