Vnímání kulturních odlišností u dětí s odlišným mateřským jazykem a u dětí pocházejících z bilingvního prostředí
Perception of cultural differences in children with different mother tongue and children from bilingual environment
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147978Identifiers
Study Information System: 237288
Collections
- Kvalifikační práce [20514]
Author
Advisor
Referee
Blažková, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
odlišný mateřský jazyk, bilingvní prostředí, kulturní odlišnost, stereotypy, předsudky, identita, národnostní menšina, nálepkováníKeywords (English)
different mother tongue, bilingual environment, cultural diversity, stereotypes, prejudices, identity, national minorities, labellingDiplomová práce Vnímání kulturních odlišností u dětí s odlišným mateřským jazykem a dětí pocházejících z bilingvního prostředí je případovou studií na konkrétní základní škole. V teoretické části se zabývá metodikou vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem, než je čeština a metodikou vzdělávání žáků, žijících v bilingvním prostředí. Dále je zde vysvětlena kulturní odlišnost, identita střetávání kultur. Práce se také zabývá problematikou národnostních menšin v ČR, stereotypy a nálepkováním. Praktická část je zaměřena na zjištění, zda žáci s odlišným mateřským jazykem a žáci z bilingvního prostředí vnímají kulturní odlišnosti na konkrétní základní škole. Jakým způsobem jim škola a pedagogové napomáhají k začlenění se do běžné výuky. Klíčová slova odlišný mateřský jazyk, bilingvní prostředí, kulturní odlišnost, stereotypy, předsudky, identita, národnostní menšina, nálepkování
Thesis Perception of cultural differences in children with different mother tongue and children from bilingual environment is a case study at a specific primary school. The theoretical part deals with methodology of education of pupils with different mother tongue than Czech and the methodology of education of pupils living in a bilingual environment. Furthermore, the cultural differences, the identification of cultural clashes is explained here. The thesis also deals with the issue of national minorities in the Czech Republic, stereotypes and labelling. The practical part is focused on finding out whether the students with different mother tongue and students from bilingual environment perceive cultural differences at a particular primary school. How the school and pedagogical support them to integrate into the mainstream teaching. Keywords different mother tongue, bilingual environment, cultural diversity, stereotypes, prejudices, identity, national minorities, labelling
