Zapojení odborníků z praxe do výuky na gymnáziích
Involvement of experts from professional practise in upper secondary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147929Identifiers
Study Information System: 226953
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Veteška, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Adult education and educational management
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Odborník z praxe, kompetence, co-teaching, průřezová témata, rámcový vzdělávací program, gymnáziumKeywords (English)
Expert from practise, competence, co-teaching, cross-cutting themes, framework education programm, upper secondary schoolNázev diplomové práce: Zapojení odborníků z praxe do výuky na gymnáziích Jméno: Jan Svoboda Studijní obor: Andragogika a management vzdělávání Diplomová práce se zaměřuje na oblast, která je na odborných školách praktikována, rozvíjena a podporována trvale a dlouhodobě, ale na gymnáziích může být vnímána problematicky a až neuchopitelně. Jedná se o zapojení odborníků z praxe do výuky. Teoretická část se opírá o prozkoumání otázky, kdo je to vlastně odborník a s tím také o úzce související problematiku kompetencí. Na ni následně navazuje prozkoumání forem výuky, ve které je možné zapojit odborníky z praxe. Po ni se zabývám analýzou kurikula gymnázií a rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. V této části práce se také dotknu aktuálních souvisejících témat jako je např. Strategie 2030+, legislativa, neziskové organizace a multikulturalita. Empirická část se metodologicky opírá o přístupy případové studie a zaměřuje se na oblasti RVP, které vedení gymnázií vnímá jako vhodné pro zapojení odborníků z praxe do výuky a využití výukové formy co-teachingu. Konkrétně se věnuje vhodným tématům pro výuku, výhodám a omezením a podmínkám dané formy pro zapojení odborníků z praxe do výuky na gymnáziích, Základem analytická fáze je analýza průřezových témat z RVP, ve které identifikuji možné oblasti zapojení...
Name of diploma thesis: Involvement of experts from professional practise in grammar school Name: Jan Svoboda Subject of study: Andragogy a educacation management This diploma thesis focuses on an area that is practiced, developed and supported in vocational schools on a permanent and long-term basis, but in gymnasiums it can be perceived as problematic and even unreachable. It is about involving experts from practice in teaching. The theoratical part is based on an examination of the question of who an expert is and with it related issues of competencies. It is followed by an examination of forms of teaching in which it is possible to involve experts from practice. After this, I deal with the analysis of the curriculum of gymnasiums and the general educational program for gymnasiums. In this part of the thesis I will also touch on current related topics such as Strategy 2030+, legislation, non-profit organizations and multiculturalism. The empirical part is methodologically based on case study approaches and focuses on areas of RVP, which the management of gymnasiums sees as suitable for the involvement of experts in teaching and the use of teaching forms of co-teaching. Specifically, it deals with suitable topics for teaching, the benefits and limitations and conditions of the form for the...