ICT ve vzdělávání na základních školách v České republice, Estonsku, Finsku a Irsku
ICT in Primary Education in the Czech Republic, Estonia, Finland and Ireland
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147878Identifikátory
SIS: 227078
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hubert, Vlastimil
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Školský management
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a managementu vzdělávání
Datum obhajoby
7. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
kurikulum, strategie, ICT, základní vzdělávání, komparaceKlíčová slova (anglicky)
curriculum, strategy, ICT, primary education, comparisonPráce se zabývá odlišnostmi v přístupu k ICT ve vzdělávání na základních školách v České republice a ve třech evropských zemích: v Estonsku, Finsku a Irsku. Metodou obsahové analýzy textu nekvantitativním způsobem na základě deseti stanovených témat analyzuje a komparuje národní strategické a kurikulární dokumenty pro základní školství (úrovně vzdělání ISCED 1 a 2). Cílem je analyzovat a porovnat národní strategie zařazení ICT do základního vzdělávání v uvedených zemích, jeho ukotvení v kurikulu jednotlivých zemí a také strategie vzdělávání pedagogů v oblasti ICT. Při analýze a komparaci jsou dle potřeby v základní a omezené míře využity i kvantitativní metody. Lokálními implementacemi kurikula (tzv. školními vzdělávacími programy) se práce nezabývá. Výsledky prokazují výrazné odchylky v rozsahu i podrobnosti formulací strategických cílů v příslušných dokumentech, stejně jako výrazné odchylky v pojetí oblasti ICT v jednotlivých kurikulárních dokumentech. Důležitým aspektem je i charakter pojetí vzdělávací oblasti ICT, oscilující v případě zkoumaných zemích mezi inženýrským pojetím zaměřeným zejména na zvládnutí praktických úkonů s výpočetní technikou a mezi univerzálnějším informatickým pojetím, zaměřeným zejména na zpracování dat a informací. Informatické pojetí nalézáme zejména u modernějších...
The thesis deals with differences in access to ICT in primary education in the Czech Republic and in three European countries: Estonia, Finland and Ireland. Using the method of content analysis of the text in a non-quantitative way on the basis of ten set themes, it analyses and compares national strategic and curriculum documents for primary education (ISCED 1 and 2 levels). The aim is to analyse and compare the national strategies for the inclusion of ICT in primary education in the countries, its anchoring in the curriculum of each country, as well as teacher training strategies in the field of ICT. Quantitative methods are also used in the analysis and comparison as appropriate to a basic and limited extent. Local curriculum implementations (i.e. school curricula) are not dealt with. The results show significant variations in the scope and detail of the formulation of strategic objectives in the relevant documents, as well as significant variations in the conception of ICT in individual curriculum documents. Another important aspect is the nature of the conceptualisation of ICT education, oscillating in the case of the countries studied between an engineering conception, mainly focused on the mastery of practical computing tasks, and a more universal informatics conception, mainly focused on...
