Show simple item record

Application of art therapy practice in educational and psychological counseling
dc.creatorMazehóová, Yvona
dc.date.accessioned2017-04-07T16:07:07Z
dc.date.available2017-04-07T16:07:07Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/14508
dc.description.abstractThe dissertation thesis deals with art therapy applied in educational and psychological counseling. Theoretical part of the thesis defines the term "art therapy", theoretical and historical fundaments of the art therapy and touches upon possible applications in treatment. The art therapy process is described from the projective art therapy point of view; specificities of this particular approach in work with children are explained. The developmental view on the art therapy is esp. accented (and described in special chapter). This part of thesis describes the art therapy process together with its goals, possible techniques and themes used in art guidance, the alternatives of methodical supervision and interventions into the child's art production, and evaluation of the therapy progress. Verbal communication with children during the art therapy and interpretation of the product are discussed as well as symbolics and metaphor in art production. The possibilities of art therapeutic work with parents and their inclusion into the therapeutic process are mentioned. The practical part of the thesis begins with survey of current use of art therapy in educational and psychological counseling, which addressed all counseling centers in Czech Republic. The options to use the art therapy in counseling are demonstrated in...en_US
dc.description.abstractPředkládaná dizertační práce se zabývá uplatněním arteterapie v praxi pedagogicko-psychologického poradenství. Teoretická část práce vymezuje pojem arteterapie, teoretická a historická východiska arteterapie, dotýká se možných indikací arteterapie. Při popisu arteterapeutické práce je vycházeno z projektivní arteterapie, přiblížena jsou specifika tohoto směru při arteterapeutické práci s dětmi (akcentováno je vývojové hledisko, jemuž je věnována zvláštní kapitola). Popsán je arteterapeutický proces, jeho cíle, možné techniky a témata zadávaná při výtvarném vedení a též různé alternativy metodického vedení a vstupů do výtvarné tvorby dětského klienta a hodnocení posunů v terapii. Pozornost je věnována verbální komunikaci při arteterapii s dětmi a též možnostem interpretace a práce se symbolikou a metaforou ve výtvarném projevu. Zmíněny jsou též možnosti arteterapeutické práce s rodiči a jejich začlenění do terapeutického procesu. Praktická část je uvedena sondou mapující současné využití arteterapie v rámci pedagogicko-psychologického poradenství; v rámci sondy byly dotazníkovou akcí osloveny pedagogicko-psychologické poradny v ČR. Využití projektivní arteterapie v pedagogicko-psychologickém poradenství je demonstrováno na čtyřech kazuistikách. První kazuistika je terapií dítěte s enuresis nocturna, zároveň...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleUplatnění arteterapie v praxi pedagogicko-psychologického poradenstvícs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-02-06
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId149478
dc.title.translatedApplication of art therapy practice in educational and psychological counselingen_US
dc.identifier.aleph001847484
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csProspělcs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPředkládaná dizertační práce se zabývá uplatněním arteterapie v praxi pedagogicko-psychologického poradenství. Teoretická část práce vymezuje pojem arteterapie, teoretická a historická východiska arteterapie, dotýká se možných indikací arteterapie. Při popisu arteterapeutické práce je vycházeno z projektivní arteterapie, přiblížena jsou specifika tohoto směru při arteterapeutické práci s dětmi (akcentováno je vývojové hledisko, jemuž je věnována zvláštní kapitola). Popsán je arteterapeutický proces, jeho cíle, možné techniky a témata zadávaná při výtvarném vedení a též různé alternativy metodického vedení a vstupů do výtvarné tvorby dětského klienta a hodnocení posunů v terapii. Pozornost je věnována verbální komunikaci při arteterapii s dětmi a též možnostem interpretace a práce se symbolikou a metaforou ve výtvarném projevu. Zmíněny jsou též možnosti arteterapeutické práce s rodiči a jejich začlenění do terapeutického procesu. Praktická část je uvedena sondou mapující současné využití arteterapie v rámci pedagogicko-psychologického poradenství; v rámci sondy byly dotazníkovou akcí osloveny pedagogicko-psychologické poradny v ČR. Využití projektivní arteterapie v pedagogicko-psychologickém poradenství je demonstrováno na čtyřech kazuistikách. První kazuistika je terapií dítěte s enuresis nocturna, zároveň...cs_CZ
uk.abstract.enThe dissertation thesis deals with art therapy applied in educational and psychological counseling. Theoretical part of the thesis defines the term "art therapy", theoretical and historical fundaments of the art therapy and touches upon possible applications in treatment. The art therapy process is described from the projective art therapy point of view; specificities of this particular approach in work with children are explained. The developmental view on the art therapy is esp. accented (and described in special chapter). This part of thesis describes the art therapy process together with its goals, possible techniques and themes used in art guidance, the alternatives of methodical supervision and interventions into the child's art production, and evaluation of the therapy progress. Verbal communication with children during the art therapy and interpretation of the product are discussed as well as symbolics and metaphor in art production. The possibilities of art therapeutic work with parents and their inclusion into the therapeutic process are mentioned. The practical part of the thesis begins with survey of current use of art therapy in educational and psychological counseling, which addressed all counseling centers in Czech Republic. The options to use the art therapy in counseling are demonstrated in...en_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: dspace (at) is.cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV