Čtenářské strategie na druhém stupni základní školy
Reading strategies in language arts lessons in grades 6-9
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1443Identifiers
Study Information System: 162352
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Klumparová, Štěpánka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - German language
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Čtenářské strategie, literární výchova, 2. stupeň ZŠKeywords (English)
reading strategies, language arts, literature, grades 6-9Hlavním cílem této diplomové práce je zjistit, které čtenářské dovednosti je třeba u žáků druhého stupně základní školy rozvíjet, a jakými metodami, strategiemi, formami práce, pomůckami a vyučovacími postupy lze tohoto rozvoje dosáhnout za pět vyučovacích jednotek. V práci se užívá srovnávací metoda pro zjištění dovedností k rozvoji a aplikační metoda v rámci příprav, které budou ověřovat teoretické poznatky o efektivitě metod k rozvoji čtenářských strategií a dovedností a popsaných strategiích k rozvoji dovedností v praxi. Praktická část se orientovala na dovednosti výzkumu PISA, a to na dovednost vysuzovat skryté významy z textu, vyhledat v textu informace a posoudit text. Za pět vyučovacích jednotek se u žáků podařilo plně rozvinout vysuzování pomocí strategie vyjasňování, nepodařilo se však plně rozvinout dovednost vyhledat v textu informace pomocí strategie určování důležitosti a vůbec se nepodařilo rozvinout dovednost posoudit text pomocí strategie hodnocení. Na nerozvinutí dovedností měly vliv také metody, z nichž nejméně efektivní byla metoda I.N.S.E.R.T. zaměřující se na vyhledávání důležitých informací a metoda Řízené čtení a myšlení zaměřující se na posouzení. Nejvíce efektivní metodou byly Literární kroužky a modelování. Z hlediska rozvoje čtenářských dovedností se ukázala jako...
The main goal of this dissertation is finding out, which reading skills should be developed by students of middle school, and by which methods, strategies, forms of class organisation, teaching aids and teaching procedures can be reading skills developed in five teaching lessons. The dissertation uses comparative method for finding skills for progress and application method in preparations, which will verify theoretical knowledge about efficiency of methods for progress of reading strategies and skills and described strategies for progress skills in practise. The research was oriented to skills from research PISA, specifically to inferying, information searching and appraisal of text. In five teaching lessons was developed inferying by strategy clarifying. Mild progress was noticed by information searching, which was developed by strategy identification of importance. By students was not developed appraisal of text by strategy of evaluation. To the main reasons of mild or any progress were also the methods. To the least efficient methods belonged I.N.S.E.R.T., which is oriented to information searching, and DRTA, which is oriented to appraisal of text. To the most efficient methods belonged Literature Circles and Modeling. For progress in reading skills were also efficient pair work, individualised...