Možnosti didaktického využití Židovského muzea v Praze pro výuku v rámci občanského a společenskovědního základu RVP G
Possibilities of the didactical use of the Jewish Museum in Prague for educational purposes concerning civics and humanities as a part of the Framework Education Programme for Secondary General Education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1371Identifikátory
SIS: 134373
Kolekce
- Kvalifikační práce [18629]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rybák, David
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
9. 1. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, muzejní pedagogika, projektová výuka, Židovské muzeum v Praze, lidská právaKlíčová slova (anglicky)
Framework Education Programme for Secondary General Education, museum education, project teaching, Jewish Museum in Prague, human rightsDiplomová práce se zabývá možnostmi výuky tématu z občanského a společenskovědního základu s využitím aktivit a činnosti Židovského muzea v Praze. Teoretická část práce pojednává o třech různých pohledech na muzeum jako instituci a je souborem muzeologických, pedagogických a muzejně- pedagogických poznatků. Dále tato část popisuje vztah muzea a školy, a také muzea a společnosti. Obsahuje rovněž charakteristiku aktivit Židovského muzea a jeho historie. Poslední pasáž teoretické části tvoří představení projektové výuky jako formy vyučování. Praktická část zahrnuje výukový projekt pro studenty gymnázia s tématem lidská práva. Teoretická část práce vychází ze studia odborné literatury, praktická část se odvíjí od Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. KLÍČOVÁ SLOVA Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, muzejní pedagogika, projektová výuka, Židovské muzeum v Praze, lidská práva.
This diploma thesis is focused on possibilities of civil and social/scientific basis education along with use of activities of the Jewish museum in Prague and its action. Theoretical part of the thesis compares three different perspectives of the museum as an institution and represents museological, pedagogical and museum- pedagogical knowledge. Furthermore, this part describes the relation between the museum and school as well as the museum and society. This part also contains characteristics of the Jewish museum activities and its history. Last passage of theoretical part includes a presentation of project education as a form of teaching. Practical part involves education project on human rights subject for students of secondary school. Theoretical part of the diploma thesis is based on study of technical literature, practical part comes out from Framework Education Programme for Secondary General Education. KEYWORDS Framework Education Programme for Secondary General Education, museum education, project teaching, Jewish Museum in Prague, human rights.