Knižní vazba Evropy a Dálného východu jako zdroj výuky na středních a vysokých výtvarných školách
European and Far East bookbinding as a source of education at secondary schools and art universites
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1355Identifiers
Study Information System: 101499
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Hazuková, Helena
Olivová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Art Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Disertační práce Knižní vazba Evropy a Dálného východu jako zdroj výuky na středních a vysokých výtvarných školách Jan Hybner Anotace: Disertační práce je určena zejména vyučujícím oboru knižní vazba na výtvarných školách a jejím žákům. Představuje konstrukci knižní vazby jako nástroj výtvarného zpracování knižní adjustace. Konstrukce bude představena jako soustava jednotlivých konstrukčních prvků. Text navazuje na publikaci Stavíme knižní vazbu (Hybner, 2015), ve které byly konstrukční prvky definovány. Nyní by měly být představeny v oborovém, výtvarném i technologickém kontextu. Práce s konstrukčními prvky je inspirována pedagogickými metodami Bauhausu, které jsou založeny na výstavbě výtvarného díla z elementárních výtvarných prvků. Konstrukční prvky knižní vazby jsou použity jako díly stavebnice. Výtvarné hodnoty předmětu je dosaženo vzájemnou kombinací prvků do funkčních a estetických celků. Na "předškolu" elementárních prvků navazuje jejich použití při kreativním zpracování knižní vazby. Výtvarná práce s konstrukcí je rozvíjena pomocí tematických úkolů. Použití funkcionálních prvků jako prvků výtvarných se uplatňuje v užitém umění obecně. Proto by snad koncept založený na výuce jednotlivých prvků mohl být platný i v jiných umělecko-řemeslných oborech.
Doctoral thesis European and Far East bookbinding as a source of education at secondary schools and art universities Jan Hybner Anotation: This dissertation is intended especially for teachers of bookbinding at art schools and their students. It presents the construction of a book bound as a tool for artistic processing of a book alignment. The construction will be presented as a set of individual structural components. The text follows the previous publication - Stavíme knižní vazbu/Construction of Book Bound (?) (Hybner, 2015), in which the structural components were defined. Now they should be presented in their field, artistic and technological context. Work with the structural components is inspired by the pedagogical methods of Bauhaus, which are based on the construction of an art work from the elementary artistic components. The structural components of a book bound are used as parts of a building kit. Artistic value of the object is achieved by combining components into functional and aesthetic units. The "pre-school" of the elementary components is followed by their use in creative processing of a book bound. The art work with construction is developed through thematic tasks. The use of functional components as art components is generally applied in applied art. The concept based on teaching of...