Eticky bydlí člověk
Man Lives Ethically
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127715Identifiers
Study Information System: 194956
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Rybák, David
Slaninka, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Philosophy
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Dobro, etika, etická výchova, filosofie výchovy, Heidegger, Čtveřina, ideaKeywords (English)
Good, ethics, ethical education, philosophy of education, Heidegger, Foursome, ideaDisertační práce představuje filosofující příspěvek k etice a etické výchově. Jejím záměrem je představit etiku nejen jako nauku o hodnotách a o pravidlech lidského soužití, ale především jako bytostné tázání, které člověka přivádí k duchovní hloubce jako pravá filosofie. K tématu nepřistupuje tak, že by analyzovala dílo jednoho nebo několika málo relevantních myslitelů, ale spíše se nechává vést tématem samotným a souvislostmi, ve kterých etika vystupuje. Inspirací je zde Heideggerovské pochopení světa jako tzv. Čtveřiny, ve které se člověk jakožto Smrtelný vztahuje k Zemi, Nebesům, a k Božskému. Jako Heidegger vysvětluje, že člověk se k hloubce světa vztahuje básnicky, pokouší se tato disertační práce vysvětlit, že také etické vztahování se ke světu je pro člověka něčím bytostným, od člověka neoddělitelným. Etická dimenze lidského jednání a rozhodování, která pramení z lidské svobody, je zde představena ve třech úrovních jako mrav, morálka a éthos. Zatímco mrav a morálka do značné míry vycházejí ze společenského nastavení a lze u nich hovořit o jisté konformitě, éthos představuje hlubokou vrstvu osobního autentického hledání dobrého. Jde o jednání v souladu se svědomím, které se orientuje podle Dobra. Dobro je představeno jako idea v platónském smyslu, jako nepředmětný celek, jako Božské. O...
The dissertation represents a philosophical contribution to ethics and ethical education. Its intention is to present ethics not only as a doctrine of the values and rules of human coexistence, but above all as an essential questioning that brings one to spiritual depth as a true philosophy. It does not approach to the topic by analyzing the work of one or a few relevant authors, but it is guided by the topic itself and the context in which ethics appears. The inspiration here is Heidegger's understanding of the world as the so-called Foursome, in which man, as Mortal, relates to the Earth, the Heavens, and the Divine. As Heidegger explains that man relates poetry to the depths of the world, this dissertation attempts to explain that ethical relation to the world is also something essential for man. The ethical dimension of human action and decision-making, which comes from human freedom, is presented here on diferent levels as morality and ethos. While morality is largely based on the social setting and can be described as a certain conformity, the ethos represents a deep personal authentic search for Good. It is an act in accordance with the conscience, which is oriented according to the Good. Good is presented as an idea in the Platonic sense, as a whole without border, as Divine. This Good...