Pohledy žáků ze sociálně rizikového prostředí na drogovou závislost
OPINIONS OF PUPILS FROM SOCIALLY RISK ENVIRONMENT REGARDING DRUG ADDICTION
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127183Identifiers
Study Information System: 194951
Collections
- Kvalifikační práce [16848]
Author
Advisor
Consultant
Šotolová, Eva
Referee
Šiška, Jan
Balvín, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
návyková látka, sociálně vyloučená lokalita, Ústecký kraj, závislost, prevenceKeywords (English)
addictive substance, socially excluded locality, Ústí nad Labem region, addiction, preventionV lidské společnosti patří z celého spektra sociálních skupin mezi jednu z nejohroženějších bezesporu děti a mládež. Nejen proto, že u této skupiny dochází k formování samotných osobností, které může být ovlivněno mnoha faktory, ale tato etapa rozvoje osobnosti člověka do jisté míry ovlivňuje i jeho budoucí život a možnost plnohodnotného sociálního začlenění. V tomto období jsou děti a mládež náchylnější na vnímání okolních vlivů, ať pozitivních či negativních. Vlivy dovedou působit o to intenzivněji, pokud zmíněné děti či mládež vyrůstají v prostředí, které není majoritní částí společnosti vnímáno jako běžné, ale naopak jako vyloučené a tím pádem i nechtěné. V průběhu dospívání má na skupinu dětí a mládeže, zejména těch ze sociálně vyloučených lokalit, velmi často vliv jev souhrnně nazývaný problematika užívání návykových látek. U členů uvedené skupiny je velké riziko, že začnou být pravidelnými uživateli návykových látek, s čímž jsou neoddělitelně spojeny další nežádoucí doprovodné jevy. Disertační práce je zaměřena na užívání návykových látek u dětí žijících v sociálně vyloučených lokalitách. Cílem práce je nejen vysvětlit pojmy jako sociálně vyloučená lokalita, návyková látka, ale i poukázat na míru a způsob vnímání, znalost návykových látek ze strany sledované skupiny dětí a dospívající...
Children and young people rank among the most endangered social groups. Not only do they go through an important stage of personality formation which could be influenced by many factors, but this phase of personal development influences, to a certain extent, their future lives and the possibility of a fully-fledged social integration. At this stage, children and young people develop stronger perceptual sensitivity of either positive or negative outer factors. These factors can have a stronger impact on children and young people living in an environment which the majority society perceives not as standard, but as a socially excluded, and hence unwanted, locality. The group of children and young people, especially the ones from socially excluded localities, are very often affected by the use of addictive substances. There is a big risk, that members of the group will become regular users of addicted substances which generate further negative effects. The dissertation is focused on the use of addictive substances by children living in socially excluded localities. The aim of the thesis is not only to explain terms like a socially excluded locality, or addictive substance, but also to point out to an extent and kind of perception and knowledge of addictive substances on the part of the monitored group...